Od 1 października wchodzi w życie część przepisów rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 29 czerwca 2010 r. w sprawie wyznaczenia sądów rejonowych, które zakładają i prowadzą księgi wieczyste w systemie informatycznym (DzU nr 116, poz. 116 ze zm.). Oznacza to rozpoczęcie procesu wprowadzania elektronicznych ksiąg wieczystych w kolejnych 26 wydziałach sądów, m.in. w: Żninie, Kartuzach, Ostródzie, Tucholi (wydział zamiejscowy z siedzibą w Sępólnie Krajeńskim), Kościerzynie, Siedlcach (wydział zamiejscowy z siedzibą w Łosicach), Kwidzynie (wydział zamiejscowy z siedzibą w Sztumie).
Osoby, które będą chciały załatwić w tych sądach formalności związane z księgami, muszą się uzbroić w cierpliwość. Tam, gdzie rusza migracja ksiąg wieczystych (tworzenie wersji elektronicznej ksiąg papierowych), sądy zawieszają załatwianie spraw do czasu zakończenia tej operacji. Potem jednak będzie łatwiej. Uzyskanie odpisu z księgi elektronicznej jest prostsze. Wystarczy, że pracownik sądu kliknie kilka razy myszą i wydrukuje odpis z komputera. Można też, nie ruszając się ze swojego miejsca zamieszkania, otrzymać odpis z księgi wieczystej nieruchomości znajdującej się w innej części Polski (pod warunkiem że również jest prowadzona w wersji elektronicznej). Już od czerwca tego roku, jeżeli zna się numer księgi wieczystej, można przeglądać ją przez Internet.
Do tej pory elektroniczne księgi wieczyste wprowadzono w 125 wydziałach (wszystkich jest 347). Operacja informatyzacji ksiąg rozpoczęła się w 2003 r., a zakończy w 2013 r.

Źródło: Rzeczpospolita