W Sejmie trwają prace nad przedstawionym przez Prezydenta RP projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, dotyczącym m.in. wprowadzenia zachęt podatkowych dla inwestycji w badania i rozwój. Podczas ostatniego posiedzenia podkomisji okazało się, iż jej prace w sprawie zapowiadanej ulgi na badania i rozwój nie posuwają się z uwagi na brak rządowego stanowiska do projektu.

Zobacz: Prezydent proponuje nowe preferencje podatkowe na B+R >>

Odpowiedzialny za wprowadzenie ulgi minister finansów obiecywał, iż przedstawi jej własną propozycję jeszcze przed wakacjami. Dziś okazuje się, iż nie tylko nie poznaliśmy projektu rządowego, ale także zagrożony jest projekt prezydencki.

Zobacz: MF powinno zaproponować nowe ulgi na B+R zanim zniesie obecne >>

Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan uważa, że brak ulg w Polsce, wydaje się być dużym błędem. Polscy przedsiębiorcy niechętnie inwestują w innowacje, zajmując jedno z ostatnich miejsc w rankingach innowacyjności. Uwzględniając, że innowacje są jednym z czynników mających wpływ na konkurencyjność gospodarki to rząd powinien podjąć wszelkie możliwe działania w celu wprowadzenia zachęt dla biznesu, które istotnie zintensyfikują inwestycje w badania i rozwój.

Zdaniem ekspertów podatkowych Konfederacji Lewiatan szczodrość oraz skuteczność ulgi na badania i rozwój powinno się oceniać w porównaniu ze stawką CIT. Wśród naszych sąsiadów ulga o charakterze dodatkowego powiększenia kosztów podatkowych oscyluje w granicach od 100-300 proc. Rekomendują więc powiększenie kosztów podatkowych działalności B+R do poziomu co najmniej 100 proc. (w projekcie prezydenckim jest przewidziane powiększenie kosztów działalności B+R dla MSP o 50 proc., a dla dużych przedsiębiorców o 20 proc.), jak również wprowadzenie dodatkowej ulgi nagradzającej partnerstwo publiczno-prywatne w wysokości dodatkowego powiększenia kosztów B+R w wysokości 300 proc. Należy także wprowadzić otwarty katalog kosztów kwalifikowanych wraz z przykładowymi rodzajami wydatków objętych ulgą.

Informacja pochodzi z programu Vademecum Głównego  Księgowego