Rada Ministrów przyjęła 18 marca br.  projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

- Zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych oraz przeciwdziałanie praktykom odraczania lub unikania opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych, zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych – to jedne z najważniejszych zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji ustaw podatkowych - czytamy w komunikacie opublikowanym po posiedzeniu rządu.
Jak poinformowano, do projektu wprowadzono również przepisy doprecyzowujące już istniejące regulacje oraz eliminujące istniejące lub potencjalne wątpliwości związane z aktualnym brzmieniem oraz zakresem ich stosowania. Proponowane zmiany mają przyczynić się do zwiększenia pewności prawa. W tej grupie zmian znajdują się również propozycje, których celem jest zapewnienie spójności pomiędzy obiema ustawami o podatku dochodowym, szczególnie tam, gdzie takie zróżnicowanie nie ma uzasadnienia merytorycznego. Nowe przepisy uwzględniają również bieżące orzecznictwo sądów administracyjnych.

Najważniejsze rozwiązania zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy:

Wprowadzenie przepisów przewidujących opodatkowanie dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych
Do ustawy o PIT i CIT wprowadzona zostanie regulacja przewidująca opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (Controlled Foreign Corporation – CFC). Nowe przepisy mają przeciwdziałać wyprowadzaniu z Polski zysków przedsiębiorstw przez wykorzystywanie w tym celu spółek położonych w krajach o niskim poziomie opodatkowania. Ich celem jest wyrównywanie szans wszystkich podatników prowadzących działalność gospodarczą w Polsce i wspieranie uczciwej konkurencji.

Regulacja typu CFC jest powszechnie akceptowanym na arenie międzynarodowej mechanizmem zwalczania nadużyć podatkowych oraz jednym ze skuteczniejszych narzędzi walki ze zjawiskiem unikania opodatkowania. Stosuje ją wiele państw, w tym m.in.: Wielka Brytania, USA, Niemcy, Francja Szwecja, Węgry, Kanada, Hiszpania, Chiny, Turcja, Brazylia, Izrael.
Projektowane przepisy przewidują konieczność uwzględnienia w podstawie opodatkowania rezydenta krajowego (osoby fizycznej lub podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów kontrolowanych podmiotów zagranicznych, mających siedzibę lub zarząd w państwie o niższym poziomie opodatkowania niż obowiązujący w Polsce.

Zagraniczną spółkę kontrolowaną zdefiniowano przez odwołanie się do trzech kryteriów dotyczących poziomu kontroli – posiadania 25 proc. udziału w kapitale, praw głosu lub udziału w zysku; charakteru uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę przychodów (co najmniej 50 proc. przychodów o charakterze finansowym) oraz położenia zagranicznej spółki w państwie o niskim poziomie opodatkowania (niższym o 25 proc. od obowiązującej w Polsce stawki CIT).
Za zagraniczną spółkę kontrolowaną uznany będzie ponadto każdy podmiot położony w państwie wymienionym w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, publikowanym przez ministra finansów w rozporządzeniu. Za spółki tego typu będą również uznawane podmioty położone w państwie, z którym Polska nie wymienia informacji podatkowych.
Przepisy te nie będą miały zastosowania do podatników kontrolujących zagraniczne spółki położone w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Europejskiego, o ile zagraniczna spółka prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą. Przepisy przewidują dodatkowe wyłączenia m.in. w stosunku do dochodów zagranicznych spółek osiągających przychody w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro.

 Wprowadzenie przepisów określających sposób ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze
Doprecyzowano kwestię skutków podatkowych regulowania zobowiązań przez wykonanie świadczenia niepieniężnego, co skutkować będzie uznaniem, że dla podmiotu przekazującego świadczenie niepieniężne powstanie przychód w wysokości wartości uregulowanego tym świadczeniem zobowiązania.

Wyłączenie z możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej – tzw. pożyczka partycypacyjna
Wprowadzenie jednoznacznego przepisu, wyłączającego prawo do korzystania ze zwolnienia, służy wyeliminowaniu możliwości podwójnego nieopodatkowania zysków przekazywanych polskim rezydentom przez spółki powiązane, które mają swoją siedzibę w państwie należącym do EOG.

Odroczenie opodatkowania dochodu z tytułu wniesienia, np. przez uczelnie wyższe czy twórców, do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektualnej (patentu, praw autorskich, know-how) na 5 lat od dnia objęcia w ten sposób udziałów/akcji
Rozwiązanie to dotyczy wyłącznie wnoszenia określonej własności intelektualnej w drodze aportu do spółki kapitałowej mającej ją komercjalizować. Celem przepisu jest wsparcie procesu komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych.

Wprowadzenie alternatywnych zasad rozliczania podatkowego odsetek od pożyczek
Zmodyfikowano dotychczasowe regulacje z uwzględnieniem specyfiki działania podmiotów gospodarczych. Przepisy te przyznają podatnikowi prawo wyboru rozwiązania wyznaczającego maksymalny poziom odliczania odsetek przez odwołanie do określonego procentu wartości podatkowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości – bez konieczności ustalania zadłużenia w stosunku do podmiotów powiązanych i niezależnie od wysokości posiadanego kapitału własnego.

Usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących zasad stosowania certyfikatów rezydencji, nie zawierających okresu ważności
Proponuje się zmianę przepisów, polegającą na wprowadzeniu zasady, iż w przypadku przedłożenia płatnikowi certyfikatu rezydencji bez wskazanego okresu ważności, przyjmuje się, że certyfikat ten dokumentuje miejsce zamieszkania/siedziby podatnika przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania.

Uproszczenie zasad poboru podatku
Przewidziano zmianę zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez klientów banku (tzw. cashback) w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika przez opodatkowanie tych świadczeń zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a nie jak obecnie według skali podatkowej), co maksymalnie uprości pobór podatku.

Nowe zwolnienia od podatku
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono przepisy określające nowe zwolnienia podatkowe. Dotyczy to m.in. świadczeń mieszkaniowych otrzymywanych przez żołnierzy zawodowych, świadczeń przyznanych stronie w wyniku uwzględnienia złożonej skargi na przewlekłość postępowania, czy wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.