Pilotażowy program Krajowego Telefonu Interwencyjnego Administracji Podatkowej (KTI AP) o numerze telefonu 800 807 007 oraz skrzynki poczty elektronicznej powiadom_podatki@mf.gov.pl, wdrożony został 15 maja br. w Izbie Skarbowej w Zielonej Górze i ma na celu scentralizowanie przyjmowania od obywateli informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego i opinii dotyczących funkcjonowania administracji podatkowej. Otrzymane informacje mają usprawnić nadzór i koordynację nad postępowaniami prowadzonymi przez administrację podatkową oraz poprawić jakość funkcjonowania administracji podatkowej, w tym ocenę jakości wykonywania obowiązków przez jej pracowników.

Ze zgłoszonych dotychczas informacji, 117 w formie opinii i uwag dotyczyło funkcjonowania urzędów i izb skarbowych, a 302 naruszeń prawa podatkowego. Pozostała część telefonów i e-maili ma charakter zapytań organizacyjnych (np. godziny funkcjonowania urzędów) lub zapytań z zakresu stosowania prawa podatkowego, na które odpowiedzi są udzielane bezpośrednio lub są przekierowywane do Krajowej Informacji Podatkowej.

Obywatele zwracają uwagę na czas trwania realizacji przez urzędy skarbowe zwrotów nadpłat podatków, niedostateczną komunikatywność urzędników i stosowanie przez nich rozszerzającej wykładni prawa. W pozostałych przypadkach informacje dotyczą prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej, dokonywania sprzedaży bez użycia kas rejestrujących, nie wystawiania faktur VAT oraz nielegalnego zatrudniania pracowników. Informacje dotyczące funkcjonowania urzędów i izb skarbowych poddawane są analizie w resorcie finansów w celu wypracowania rozwiązań poprawiających jakość obsługi podatników. Natomiast informacje dotyczące indywidualnych przypadków naruszeń prawa kierowane są do właściwych urzędów skarbowych celem ich weryfikacji.

Zarówno telefon interwencyjny jak i adres e-mail umożliwiają całkowicie anonimowe przekazanie informacji. Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej czynny jest w dni robocze od godz. 7:00 do 17:00. Połączenie telefoniczne jest bezpłatne.

Informacja pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego