Sprawa dotyczyła obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej. Do fiskusa zwróciła się podatniczka, która 1 września 2012 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej i korzystała ze zwolnienia z podatku VAT. Od dnia rozpoczęcia działalności ewidencjonowała sprzedaż na jednej kasie rejestrującej. Spełniła wszystkie warunki, by otrzymać zwrot w wysokości 700,00 zł wydatkowanej na zakup kasy. W okresie od 1 grudnia 2014 r. do 31 października 2015 r. zawiesiła jednak wykonywanie działalności gospodarczej. 1 listopada 2015 r. wznowiła działalność, a następnie zlikwidowała ją z dniem 30 listopada 2015 r.

Podatniczka zapytała fiskusa czy w związku z likwidacją działalności, w trakcie której wystąpiło zawieszenie działalności, będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanej ulgi. Podatniczka uważa, że nie. Przywołała w tym względzie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, który wskazuje, że podatnicy są zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych za zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną działalność. Według podatniczki zawieszenie działalności, nie jest tożsame z likwidacją, ani też z zaprzestaniem używania kasy. Ponieważ suma okresów używania kasy w tym przypadku wyniosła ponad trzy lata więc nie będzie ona zobowiązana do zwrotu kwoty 700,00 zł wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Fiskus się nie zgodził. Organ wskazał tu na zapis art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy m. in. w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania. Według fiskusa bez względu na to, z jakich przyczyn nastąpi zaprzestanie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jeżeli nastąpiło to w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania – podatnik jest obowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup tej kasy. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej nie przewidują sytuacji wyłączających podatników z powyższego obowiązku nawet, gdy okoliczności zaprzestania używania kasy rejestrującej były niezależne od podatnika. Jeżeli zatem suma okresów używania kasy rejestrującej (np. okres przed zawieszeniem działalności i okres po zawieszeniu działalności) przekracza trzy lata, to wobec podatnika nie powstaje obowiązek zwrotu ulgi przy likwidacji działalności. Jeśli natomiast okres używania kasy rejestrującej nie przekracza trzech lat – to odliczoną wcześniej ulgę podatnik jest zobowiązany zwrócić.

Dlatego według fiskusa w niniejszej sprawie prowadzenie sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie trwało przez okres trzech lat. Suma okresów używania kasy rejestrującej – przed zawieszeniem działalności gospodarczej i po wznowieniu tej działalności – stanowi okres 2 lata i 1 miesiąc, a zatem nie przekracza okresu trzech lat. Dlatego podatniczka zobowiązana do zwrotu otrzymanej kwoty ulgi z tytułu poniesionych wydatków na zakup przedmiotowej kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 lutego 2016 r., sygn. akt ITPP1/4512-1118/15/AJ, LEX nr 297326

Dowiedz się więcej z książki
Kasy fiskalne w 2015 i 2016 r. Pytania i odpowiedzi
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł