Bardzo ważną grupą docelową są pracownicy. Stałe informowanie ich o aktualnej strategii firmy, a także uprzedzanie o planach, to konieczny warunek dobrej obsługi klientów. Choć może to się wydać zaskakujące, wielu pracowników nie zna dokładnie oferty firmy, w której pracuje, skupiając się tylko na własnych obowiązkach - tymczasem każdy zatrudniony powinien posiadać taką wiedzę. Istotne jest także angażowanie pracowników w sprawy firmy, co przekłada się na większe zaangażowanie w pracę i utożsamianie z firmą. Kierownictwo powinno zadbać również o budowanie dobrych relacji pomiędzy pracownikami i budowanie atmosfery zadowolenia i satysfakcji z pracy. W większych przedsiębiorstwach adresatami działań PR są związki zawodowe. Celem tych działań jest pozyskanie życzliwości i poparcia dla aktywności firmy, a w razie potrzeby sprawne rozwiązywania konfliktów.

Kolejną grupą docelową są wspólnicy (akcjonariusze), dostawcy i dystrybutorzy. Działania PR służą informowaniu o działalności firmy, wywołanie zrozumienia dla jego planów, budowanie atmosfery zaufania i partnerstwa. Nie wolno zapominać też o społeczności lokalnej: celem działań PR jest w tym przypadku budowanie wizerunku dobrego pracodawcy i sąsiada, zdobywanie zaufania i zrozumienia dla prowadzonej działalności, rekompensowanie ewentualnych negatywnych skutków działania (np. zanieczyszczenia środowiska), a także wspieranie społeczności lokalnej. Innymi adresatami są władze (lokalne i państwowe). Zadania realizowane przez public relations w tym obszarze to zabieganie o jak najmniej dolegliwą ingerencję w działalność przedsiębiorstwa, tworzenie korzystnych ram prawnych i warunków dla funkcjonowania firmy , a także budowanie wizerunku solidnego i godnego zaufania przedsiębiorstwa. Także konkurencję należy zaliczyć do grup docelowych działań PR. Przykładem może być współpraca w przypadku natrafienia na wspólne przeszkody, np. prawne dla określonej branży. Wtedy korzystna dla wszystkich stron okazuje się wzajemna współpraca oparta na skutecznej komunikacji

Opracowano na podstawie: "Public relations w internecie", T. Smektała, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2006 r.

Zobacz też: Nowa edycja Akademii Sprzedaży dla Doradców Podatkowych >>