Wybierając prezent dla pracownika, pracodawca powinien zwrócić uwagę zarówno na rozliczenie podatku dochodowego, jak i świadczeń ZUS. Zasadą jest, że wszystko co otrzymamy od szefa stanowi przychód ze stosunku pracy, a więc podlega opodatkowaniu. Są jednak pewne wyjątki. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możemy być z niego zwolnieni, gdy wybrane świadczenia dla pracowników będą sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), a ich wartość w ciągu całego roku nie przekroczy w sumie 380 zł.

Regulacja na temat zwolnienia z podatku dotyczy m.in. środków przekazywanych w formie przedpłaconej karty płatniczej. Dlatego Karta Podarunkowa jest atrakcyjnym prezentem z punktu widzenia pracodawcy, ale również pracownika, który ma możliwość samodzielnego wyboru wymarzonego prezentu, za kwotę ustaloną przez pracodawcę. To również rozwiązanie, któremu towarzyszy dostęp do promocji i zniżek. Jest to szczególnie istotne w okresie świątecznym, bo stanowi realne wsparcie domowego budżetu, a jak wynika z raportu Deloitte w tym roku wydamy na świąteczne zakupy średnio 1282 zł, czyli o 11 procent więcej niż rok wcześniej.

„Coraz więcej pracodawców już wie, że inwestycja w firmę zaczyna się od inwestycji w pracowników. Ale firmy mają również świadomość, że musi być to inwestycja, która jest optymalna kosztowo. Dlatego projektując ofertę kompleksowych rozwiązań motywacyjnych, bierzemy pod uwagę nie tylko jej różnorodność i dopasowanie do indywidualnych potrzeb pracowników, ale również regulacje podatkowe, z którymi mierzą się nasi klienci. Staramy się jak najlepiej doradzać pracodawcom, które rozwiązania będą dla nich najlepsze, także pod względem podatkowym.” – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

Dla tych pracodawców, którzy wydali już więcej niż 380 zł na świadczenia dla swoich pracowników (według badań, średnia kwota przeznaczana rocznie na świadczenia wynosi już 787 zł na pracownika), idealnym rozwiązaniem na świąteczne prezenty będzie Kupon Podarunkowy. Jest to też, według badania „O czym marzą Polacy na Święta?” przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, najbardziej pożądany świąteczny podarunek dla 55 procent pracowników. Podobnie jak karta daje on zatrudnionym możliwość swobodnego wyboru prezentu i jest akceptowany w ponad 50 000 punktów w całej Polsce. Każdy obdarowany takim prezentem otrzymuje również dostęp do zestawu zniżek i rabatów w formie papierowych Kuponów Promocyjnych do najbardziej popularnych sieci handlowych w kraju, a także do dedykowanej strony internetowej www.dlaciebie.sodexo.pl, na której pracownik może sprawdzić między innymi sieć punktów akceptujących oraz skorzystać z aktualnych promocji.

Dla 88 procent pracodawców, którzy deklarują, że w tegoroczne święta podarują swoim pracownikom wyjątkowe prezenty, będzie to również czas decyzji, które rozwiązanie wybrać. Wybierając formę obdarowania zatrudnionych warto wziąć pod uwagę zarówno potrzeby samych zainteresowanych, czyli pracowników, ale również zadbać o to, aby prezenty były efektywne kosztowo, a inwestycja w motywację zatrudnionych miała szansę się zwrócić. Dlatego firmy coraz częściej decydują się na pozapłacowe formy nagradzania i motywacji pracowników. Szczególnie przed świętami cenią sobie również szybką dostawę Kuponów i Kart Podarunkowych – nawet w 3 dni robocze, prostą logistykę oraz łatwość księgowania takich rozwiązań.