VII Edycja Konferencja: Podatkowo-Kadrowy Rollercoaster Termin: 19.11.2026 r. godz. 10:00
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl

Czy gmina może stosować na fakturach ustrukturyzowanych zamiennie nazwy

Gminy posiadające status miasta na prawach powiatu, jeśli w zgłoszeniu rejestracyjnym dla celów VAT wskazały nazwę pełną i nazwę skróconą, umożliwiającą jednoznaczną identyfikację podatnika, a faktura dokumentuje rzeczywiste zdarzenie gospodarcze, mogą być oznaczona na fakturach zamiennie jako „Gmina Miasto (…)” lub „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”. Podatnik powinien posługiwać się taką nazwą, jaką wskazał w zgłoszeniu rejestracyjnym.

KSEF Dlugopis Faktura Kalendarz Kalkulator
Źródło: iStock

Przyjrzyjmy się temu na przykładzie gminy, miasta na prawach powiatu (zarejestrowany podatnik VAT czynny). Gmina wystawia i otrzymuje faktury w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Na fakturach tych występują w praktyce różne nazwy: „Gmina Miasto (…)”, „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”. Gmina została zarejestrowana dla potrzeb VAT (VAT-R) jako „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”, nazwa skrócona: „Gmina Miasto (…)”. Urząd skarbowy przyjął zgłoszenie rejestracyjne bez uwag. W praktyce również od wielu lat miasto funkcjonuje dla potrzeb podatkowych pod wskazaną powyżej nazwą.

W systemie KSeF jako domyślna nazwa występuje „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”. Część kontrahentów, sporządzając faktury, wpisuje nazwę gminy ręcznie, nie wybierając jej po numerze NIP. W efekcie gmina otrzymuje część faktur z oznaczeniem „Gmina Miasto (…)”, a część „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”. Czy gmina może stosować dla potrzeb KSeF (zarówno faktur zakupowych, jak i sprzedażowych) zamiennie nazwy „Gmina Miasto (…)” oraz „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”?

 

Jakie dane musi zawierać faktura

Istota problemu dotyczy ustalania, czy gmina posiadająca status miasta na prawach powiatu może stosować dla potrzeb KSeF zamiennie nazwy. 

Z tego względu ograniczmy się do wskazania, że faktura, w tym faktura zaliczkowa, powinna zawierać m.in.: imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (zob. art. 106e ust. 1 pkt 3 i art. 106f ust. 1 pkt 1  ustawy o VAT oraz par 3 pkt 1 lit. c), pkt 2 lit. b) i pkt 3 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur).

Ponadto, należy wskazać, że faktura ustrukturyzowana wystawiana przy użyciu struktury logicznej FA(3), zawiera pola mające obligatoryjny charakter, do których należy pole: Podmiot1/DaneIdentyfikacyjne. Pole to dotyczy informacji, które charakteryzują podatnika (sprzedawcę) w tym m.in. jego identyfikator podatkowy, nazwę, adres, dane kontaktowe.  Kluczowym polem w elemencie Podmiot1, pozwalającym na autoryzację podatnika w KSeF jest identyfikator podatkowy NIP. Bez wskazania w polu NIP powyższego identyfikatora, wystawienie faktury w ramach KSeF nie będzie możliwe.

Natomiast faktura ustrukturyzowana otrzymywana przy użyciu struktury logicznej FA(3), zawiera pola mające obligatoryjny charakter, do których należy m.in. pole: Podmiot2/Dane Identyfikacyjne. Pole to dotyczy informacji, które charakteryzują podatnika (nabywcę) w tym m.in. jego identyfikator podatkowy, nazwę, adres, dane kontaktowe. Zaznaczyć należy, że faktura zostanie odpowiednio udostępniona nabywcy w KSeF wyłącznie, gdy jego identyfikator podatkowy NIP ujęto w polu NIP.

Zatem faktura, w tym faktura ustrukturyzowana powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji.

 

Nazwa na fakturze jak w zgłoszeniu rejestracyjnym

Dane zawarte na fakturze muszą przede wszystkim umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy.

W przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną (jak nasza gmina)  dane identyfikacyjne stanowią m.in. nazwa pełna oraz nazwa skrócona. W fakturze podatnik powinien umieszczać nazwę pełną lub nazwę skróconą, którą podał w zgłoszeniu identyfikacyjnym oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

W myśl reguły zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W interesującym nas zakresie należy wskazać, że w myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o NIP, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług określony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2026 r. poz. 1152).  W zgłoszeniu VAT-R w części B1 tego zgłoszenia – „Dane identyfikacyjne”, w poz. 12 należy podać nazwę pełną, natomiast w poz. 13 nazwę skróconą podatnika.

W celu jednoznacznej identyfikacji podatkowej podatnik powinien posługiwać się taką nazwą, jaką wskazał w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług, bądź zgłoszeniu aktualizacyjnym zmieniającym nazwę. Koniecznym jest zatem, by dane dotyczące podatnika podawane na fakturach (tak sprzedażowych, jak i zakupowych) były zgodne z danymi identyfikacyjnymi wskazanymi w tych zgłoszeniach.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy w zgłoszeniu rejestracyjnym dla celów podatku VAT została wskazana nazwa pełna i nazwa skrócona umożliwiająca jednoznaczną identyfikację podatnika (tj. gminy posiadającej status miasta na prawach powiatu), a faktura dokumentuje rzeczywiste zdarzenie gospodarcze, to prawidłowe jest wskazanie na fakturach zamiennie nazw „Gmina Miasto (…)” jak również „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”.

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 21 maja 2026 r., 0114-KDIP4-1.4012.214.2026.1.MK).

Autor: Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy

 

Polecamy książki podatkowe

Przejdź do: Meritum Podatki 2026, Aleksander Kaźmierski - otwiera się w nowym oknie
Nowość
Meritum Podatki 2026 rgb
70% Rabatu
Sprawdź
Cena promocyjna: 104,70 zł | Cena regularna: 349,00 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104,70 zł