Czy firma świadcząca usługi marketingowe powinna rozliczać VAT z tego tytułu jako stałą usługę biurową?
W umowach nie ma określonej daty zakończenia usługi promocyjnej. Wskazany jest tylko okres będący podstawą do obliczeń (miesiąc, kwartał, czas trwania promocji). Podstawą wystawienia faktury VAT są zaakceptowane zestawienia wskazujące należną kwotę, które otrzymywane są przez Spółkę w terminie do 60 dni od momentu zakończenia okresu będącego podstawą obliczeń.
Czy otrzymanie od odbiorcy usługi promocyjnej potwierdzenia jej wykonania, stanowi moment powstania obowiązku podatkowego i wskazuje na konieczność wystawienia faktury VAT w terminie 7 dni?

W zakresie usług marketingowych obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje według zasad ogólnych.
W omawianym przypadku, faktura sprzedaży powinna być wystawiona nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, okresu będącego podstawą do obliczeń, zaś obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. reguluje moment powstania obowiązku podatkowego w VAT. Zgodnie z art. 19 ust. 1 u.p.t.u. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem, że w przypadku kiedy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Oczywiście ustawodawca również wymienił wyjątki od powyższej zasady.
W mojej ocenie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w zakresie usług marketingowych powstaje według zasad ogólnych, zgodnie z wyżej powołanym przepisem. Ustawodawca nie wymienił w ustawie jednoznacznie tych usług jako ciągłych, zatem nie mogą korzystać z obowiązku podatkowego określonego w art. 19 ust. 13 pkt 4 u.p.t.u.

Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z definicją np. zawartą w "Wikipedia, wolna encyklopedia", cyt.: "...marketing to działanie mające na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych. "...W ramach marketingu możemy wyróżnić wiele zagadnień, takich jak:
•odnajdowanie i ocenianie możliwości rynkowych, prowadzących do zaspokojenia potrzeb określonych odbiorców (nabywców) oraz dokładne ustalenie tych potrzeb,
•opracowywanie w oparciu o tę wiedzę produktu oraz strategii jego dystrybucji,
•przygotowanie odpowiedniej strategii ceny i promocji,
•reklama i informacja o produkcie, jak np. marketing wirusowy, product placement.
Zatem uważam, że nie można usług marketingowych zaliczyć do usług biurowych, co oznacza, że obowiązek podatkowy powstaje tutaj na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania usługi. Usługę należy uznać za wykonaną, jeżeli usługodawca zrealizował wszystkie czynności, zgodnie z umową zawartą z kontrahentem. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Zaś o jej charakterze i o dacie wykonania usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej. Powyższe oznacza, że ważne jest dokonanie w umowie zapisów, dotyczących daty wykonania usługi. Brak takich uzgodnień może spowodować problemy podatkowe. W interesie podatnika jest, aby transakcje dokumentować w sposób rzetelny oraz pozwalający na prawidłowe rozliczenie z "fiskusem".
Należy wspomnieć, że zgodnie § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Dodam, że to kontrahenci transakcji decydują o treści faktury. Jeśli intencją wystawcy faktury jest, aby faktura dotyczyła usług ciągłych, które są wykonane w ciągu określonego miesiąca lub innego okresu rozliczeniowego (kwartału, półrocza, roku), należy takiego zapisu terminu wykonania usług dokonać w umowie między kontrahentami oraz na fakturze.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Firma, nie ma określonej daty zakończenia usługi promocyjnej. Wskazany jest okres będący podstawą do obliczeń: miesiąc, kwartał, czas trwania promocji.
Mając na uwadze powołane przepisy, w mojej ocenie w omawianym przypadku, faktura sprzedaży powinna być wystawiona nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, okresu będącego podstawą do obliczeń, zaś obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia.
Pamiętać jednak trzeba, że jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 u.p.t.u.).

Dorota Mielcarek