Tak wskazał NSA w wyroku z 3 marca 2015 r. W przedmiotowej sprawie fiskus określił izbie gospodarczej zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych wraz z odsetkami stwierdzając, że realizowane przez nią cele statutowe nie uprawniają do zwolnienia. Organ zakwestionował możliwość skorzystania przez izbę gospodarczą ze zwolnienia dochodów osiągniętych z tytułu składek członkowskich. Według organu, art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT nie uprawnia do zwolnienia składek członkowskich organizacji samorządu gospodarczego, jakim jest izba gospodarcza. Zaliczenie izby do kategorii organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej (o których mowa w tym przepisie) stanowiłoby rozszerzającą wykładnię tego przepisu i naruszenie zasady powszechności opodatkowania. Zdaniem fiskusa, zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek: podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienionej w tym przepisie oraz bez względu na termin - wydatkowane na ten cel, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[5868,1521,954,708,176,2],"dataValuesNormalized":[13,4,3,2,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#940C72","#EA8F00","#007AC3","#85BC20","#232323","#E5202E"],"maxValue":9229,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Sprawa ostatecznie trafiła do NSA. Zdaniem sądu, to fiskus ma rację. Sąd podkreślił, że zwrot "cel statutowy" użyty w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy rozumieć, jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania - nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Niezaakceptowanie takiej wykładni oznaczałoby zgodę na wpływanie przez podatników na zakres możliwości stosowania zwolnienia podatkowego za pomocą określonych postanowień statutowych. To byłoby nie do pogodzenia z art. 217 Konstytucji RP.

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT powinien być analizowany w związku z przepisami prawa określającymi dla danej kategorii podmiotów obszar i cele ich działalności, w granicach, których mogą one wskazać w statucie konkretne cele swojego działania.

Natomiast zdaniem NSA, zadania izb gospodarczych, zakreślone przepisami ustawy o izbach gospodarczych, nie pokrywają się z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Sąd nie kwestionuje, że izba gospodarcza, prowadząc działalność zgodną z przepisami ustawy o izbach gospodarczych, może np. organizować warsztaty, szkolenia, konferencje, powodujące wzrost wiedzy ich uczestników lub realizować projekty, których efektem może być poprawa stanu środowiska. Jednak w kontekście art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT efekty te muszą być uznane za wynik realizacji zadań określonych w art. 2-4 ustawy o izbach gospodarczych. Nie mogą być efektem realizacji celów wymienionych w powołanym przepisie ustawy podatkowej - oświatowego, naukowego, ochrony środowiska, jako celów statutowych.

Wyrok NSA z 3 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 236/13

Dowiedz się więcej z książki
CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł