Ustawodawca nie przewidział dla usług turystyki szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Skoro w chwili otrzymania zaliczki spółka nie jest w stanie określić rzeczywistej kwoty marży, którą osiągnie, może przyjąć marżę skalkulowaną w ceny danej usługi turystyki, obliczoną na podstawie przewidywanych kosztów.

Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do tej usługi i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej przewidywana (skalkulowana), spółka powinna dokonać korekty wykazanego uprzednio podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana.

Zobacz też: Zmiany w VAT są niekorzystne dla rozliczeń biur turystycznych >>

Dodatkowo należy wskazać, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystyki, który na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług obowiązywał do końca 2013 r. nie znajdował odzwierciedlenia w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Tym samym brak w obecnie obowiązujących przepisach zapisów dotyczących szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w zakresie usług turystyki nie stoi w sprzeczności z ww. dyrektywą.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 maja 2014 r., ITPP2/443-156/14/RS

Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego