Skarżący Paweł P. zwrócił się do dyrektora szkoły podstawowej w Chocianowie o skan protokołu z przeprowadzonej w szkole kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Dyrektor udostępnił wnioskodawcy ten dokument. Jednak autor wniosku dostrzegł, że przesłany mu skan nie zawiera załączników, które stanowią jego integralną część. Zażądał więc uzupełniania pisma.

Czytaj też: Zarobki niektórych nauczycieli poniżej pensji minimalnej, Senatorowie chcą większych podwyżek w oświacie>>

Dobra osobiste nauczycieli

W odpowiedzi dyrektor poinformował, że załączniki zawierają dane wrażliwe i w związku z tym nie zostaną udostępnione. Wydał decyzję odmowną w zakresie załączonych do protokołu kontroli tabel imiennych z wynagrodzeniem pracowników placówki.

Dyrektor przypomniał, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osób wymienionych w załącznikach (także z uwagi na nadużywanie prawa do informacji publicznej do celów prywatnych i zawodowych).

Sprawdź w LEX: Badanie przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej - postępowanie krok po kroku >>

 


Wskazał, że ograniczenia nie obejmują informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem funkcji. Wywiódł, że spod zakresu funkcji publicznej wyłączone są stanowiska, które mają charakter usługowy i techniczny (pozbawione charakteru władczego). Przyjął, że takie funkcje sprawują nauczyciele i pracownicy szkoły, a ujawnienie żądanych w sprawie dokumentów może naruszać ich dobra osobiste. Na poparcie swojego stanowiska powołał orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez dyrektora szkoły - WZÓR DOKUMENTU >>

Od decyzji dyrektora Paweł P. złożył odwołanie do burmistrza miasta, a ten podtrzymał decyzje dyrektora. W ocenie burmistrza, informacja o wysokości zarobków oznaczonej z imienia i nazwiska osoby fizycznej zalicza się do danych osobowych podlegających ochronie na zasadach określonych w rozporządzeniu RODO. Zdaniem burmistrza, dane te dotyczą statusu materialnego osoby fizycznej, zatem odnoszą się do jej prywatności, która korzysta z szerokiej ochrony przed udostępnieniem jej podmiotom trzecim.

Na tę decyzję skarżący złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.  

Czytaj w LEX: Dostęp do informacji publicznej - obowiązki dyrektorów szkół i przedszkoli >>

Uchylenie decyzji burmistrza

Skarga okazała się uzasadniona, sąd uchylił decyzję w tej sprawie. W kwestii charakteru wynagrodzeń nauczycieli (jako informacji publicznej) oraz statusu nauczycieli (jako osób pełniących funkcje publiczne) wypowiedział się już wrocławski sąd w wyroku z 8 lipca 2022 i ten skład orzekający podziela w całej rozciągłości stanowisko wyrażone w  nim stanowisko.

Uznał, że nie ulega wątpliwości, że informacje odnoszące się do wynagrodzenia nauczycieli stanowią informację publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wynagrodzenie stanowi bowiem przejaw gospodarowania środkami publicznymi, a więc informację o majątku publicznym

Informacja o przysługiwaniu tak wydatkowanych środków publicznych stanowi tylko inny aspekt tego samego zjawiska ekonomicznego, a zatem nie można odmiennie traktować obu stron tej samej czynności finansowej: wydatkowania środków publicznych na wynagrodzenie i przysługiwania wynagrodzenia osobie je pobierającej (por. wyrok NSA z 5 stycznia 2016 r., I OSK 3087/14).

Funkcji publicznych nie pełni kucharka

W ocenie sądu, za przyjęciem, że nauczyciel jest osobą pełniącą funkcję publiczną, przemawia także to, że zgodnie z art. 69 ust. 1 Prawa oświatowego, w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej trzech nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

Jednocześnie WSA we Wrocławiu zaakcentował , że o ile do osób pełniących funkcje publiczne niewątpliwie zalicza się nauczycieli, o tyle osobami takimi nie są osoby pełniące w szkole funkcje usługowe takie jak np. sekretarka, kucharka, czy kierownik administracyjny szkoły. Takie osoby nie wypełniają bowiem zadań publicznych.

W przypadku tych osób - w razie zaistnienia takiej potrzeby - dostęp do informacji publicznej może zatem zostać ograniczony z uwagi na ochronę ich prywatności na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (por. wyroki WSA: w Gliwicach z 5 lutego 2014 r., II SA/Gd 786/13; w Krakowie z 16 lutego 2016 r., II SA/Kr 1573/15).

 Sygnatura akt IV SA/Wr 671/22 - wyrok WSA we Wrocławiu z 7 marca 2023 r.

Czytaj w LEX: Wybrane problemy dostępu do informacji publicznej w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego >>