Jak wskazano w komunikacie zamieszczonym na stronie RPO, podczas spotkań z przedstawicielami koalicji organizacji społecznych "Nasz Rzecznik" omawiano m.in. problem przemocy wobec osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza w środowisku szkolnym, w tym przemocy rówieśniczej oraz potrzebę opracowania stosownych rozwiązań.
Przedstawiciele strony społecznej podkreślali konieczność podniesienia standardów ochrony małoletnich osób z niepełnosprawnościami przed przemocą. Zwracano uwagę na brak zrozumienia potrzeb emocjonalnych i poznawczych uczniów i uczennic w spektrum autyzmu, który prowadzi do niewłaściwej komunikacji z tymi osobami i kumulacji negatywnych emocji. Skutkiem są zachowania odbierane przez niektórych nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych jako "trudne" lub agresywne. Na kanwie tych rozważań zwrócono uwagę na brak standardów postępowania, zarówno co do rozwiązań statutowych i proceduralnych w poszczególnych szkołach, jak też w odniesieniu do materiałów szkoleniowych i edukacyjnych.
Wytyczne w praktyce
Jak przypomina RPO, w sierpniu 2024 r. minął termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, o których mowa w art. 22b i 22c ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Zgodnie z jej art. 22c ust. 4, w standardach uwzględnia się sytuację dzieci z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dyrektywa ta znalazła wyraz również w wytycznych do standardów opracowanych przez Zespół ds. Ochrony Małoletnich w Ministerstwie Sprawiedliwości. Odnoszą się one m.in. do sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W wytycznych wskazano także kwestie przeciwdziałania przemocy w różnych jej formach i możliwych sposobów uregulowania procedury reagowania na przemoc z udziałem dzieci. Wytyczne stanowią podpowiedź, jak konstruować standardy - nie mają one jednak wiążącego charakteru.
Z tego powodu zastępca RPO Adam Krzywoń pyta ministrę Barbarę Nowacką, czy w MEN prowadzono analizy dotyczące wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w placówkach oświatowych, zwłaszcza dotyczące sposobu ich przyjmowania, w tym dostosowania do potrzeb i sytuacji konkretnych placówek oraz ujmowania w nich wprost szczególnej sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza w odniesieniu do procedur zapobiegania przemocy w środowisku szkolnym oraz reagowania na nią. Prosi również o wyjaśnienie, czy resort upowszechnia wytyczne opracowane w Zespole ds. Ochrony Małoletnich i czy oferuje podmiotom obowiązanym do wprowadzenia standardów szkolenia lub konsultacje, zwłaszcza w zakresie uwzględnienia sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czytaj również: Przez lex Kamilek pracodawcy nie chcą organizować praktyk dla młodocianych
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.













