W wystąpieniu RPO zwracała uwagę, że powodem błędnego obliczenia subwencji oświatowej są niejasne przepisy regulujące tę materię. Dodała także, że restrykcyjne egzekwowanie zawyżonych kwot od gmin może pogorszyć sytuację niepełnosprawnych uczniów.
W odpowiedzi na to pismo MEN - powołując się na wyniki kontroli - przyznał, że samorządy mają problem z prawidłowym stosowaniem przepisów. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy gminy umyślnie zawyżają kwotę subwencji.RPO: niejasne przepisy głównym powodem zawyżania subwencji oświatowej>>
"Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło prace nad kluczowymi rozporządzeniami dotyczącymi kształcenia specjalnego. Przygotowano projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. We wzorach orzeczeń stanowiących załączniki do projektowanego rozporządzenia wskazano do wyboru przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio rodzaje niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, z uwagi na które będą wydawane orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego." - informuje resort.