Konwencje MOP ustalają minimalne wymagania dotyczące np. czasu pracy i urlopów wypoczynkowych, praw człowieka i pracownika, swobody zrzeszania się i ochrony praw związkowych, znoszenia dyskryminacji w zatrudnieniu, ubezpieczeń od wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
Polska ratyfikowała mniej więcej połowę konwencji z ponad 180 przyjętych przez Konferencję Ogólną MOP od 1919 r., w tym:
nKonwencję nr 17 z 1925 r. dotyczącą odszkodowania za wypadki przy pracy (ratyfikacja przez Polskę w 1937 r.);
nKonwencję nr 62 z 1937 r. dotyczącą przepisów o bezpieczeństwie w przemyśle budowlanym (ratyfikacja w 1951 r.);
nKonwencję nr 119 z 1963 r. dotyczącą zabezpieczenia maszyn (ratyfikacja w 1977 r.);
nKonwencję nr 176 z 1965 r. dotyczącą bezpieczeństwa i zdrowia w kopalniach (ratyfikacja w 2000 r.);
nKonwencję nr 182 z 2000 r. dotyczącą zakazu i natychmiastowych działań na rzecz eliminowania najgorszych form pracy dzieci (ratyfikacja w 2001 r.);
nKonwencję nr 148 MOP z 1977 r. dotyczącą ochrony pracowników przed zagrożeniami zawodowymi w miejscu pracy spowodowanymi zanieczyszczeniami powietrza, hałasem i wibracjami (ratyfikacja w 2004 r.).
Decyzję o ratyfikacji Konwencja nr 148 podjął Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski dnia 4 listopada 2004 r. Konwencja została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2005 r. Nr 66, poz. 574. Formuła ratyfikacji ma następującą treść: Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych, jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski
Dano w Warszawie dnia 4 listopada 2004 r.
Powyższy przykład ratyfikowania konwencji MOP charakteryzuje treści i sposób ujęcia oraz stosowania tego międzynarodowego aktu prawnego. Konwencja nr 148 bierze pod uwagę postanowienia wcześniejszych międzynarodowych konwencji i zaleceń, w szczególności zalecenia dotyczące ochrony zdrowia pracowników z 1953 r., zalecenia dotyczące pracowniczej służby zdrowia z 1959 r., konwencję dotyczącą ochrony przed promieniowaniem z 1960 r., konwencję dotyczącą zabezpieczenia maszyn z 1963 r., konwencję dotyczącą świadczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych z 1964 r., konwencję dotyczącą higieny w handlu i biurach z 1964 r., konwencję dotyczącą benzenu z 1971 r. oraz konwencję dotyczącą zapobiegania i kontroli ryzyka zawodowego spowodowanego przez substancje i czynniki rakotwórcze z 1974 r.
Konwencję nr 148 przyjęto dnia 20 czerwca 1977 r. i nazwano “Konwencją dotyczącą środowiska pracy (zanieczyszczenie powietrza, hałas i wibracje)”. Ma ona zastosowanie do wszystkich gałęzi działalności gospodarczej, jednak państwo (członek MOP) ratyfikujące konwencję może, po konsultacji z reprezentatywnymi zainteresowanymi organizacjami pracodawców i pracowników wyłączyć stosowanie konwencji w odniesieniu do niektórych gałęzi działalności gospodarczej, jeżeli stosowanie jej powodowałoby powstanie szczególnych problemów mających istotne znaczenie. Każde państwo, które ratyfikuje konwencję nr 148, powinno w pierwszym sprawozdaniu z jej stosowania - jakie zobowiązane jest przedłożyć zgodnie z art. 22 Konstytucji MOP – wskazać i uzasadnić gałęzie, które zostały wyłączone, a w następnych sprawozdaniach przedstawiać stan swojego ustawodawstwa i praktyki w odniesieniu do tych gałęzi, określając, w jakim zakresie zastosowano lub zamierza się zastosować postanowienia konwencji w odniesieniu do tych gałęzi.
Każde państwo, po konsultacji z reprezentatywnymi organizacjami pracodawców i pracowników, może przyjąć zobowiązania przewidziane w konwencji nr 148, odrębnie w odniesieniu do zanieczyszczenia powietrza, hałasu oraz wibracji. Państwo, które nie przyjmuje zobowiązań przewidzianych w konwencji w odniesieniu do jednego lub kilku rodzajów zagrożeń jest zobowiązane wskazać to w swym dokumencie ratyfikacyjnym i przedstawić ku temu przyczyny w pierwszym sprawozdaniu, jakie zobowiązane jest przedłożyć zgodnie z art. 22 Konstytucji MOP.
W następnych sprawozdaniach państwo to powinno przedstawiać stan swojego ustawodawstwa i praktyki w odniesieniu do tych rodzajów zagrożeń, które stanowią przedmiot wyłączenia, określając, w jakim zakresie zastosowało lub zamierza zastosować postanowienia konwencji w odniesieniu do każdego z tych rodzajów zagrożeń.
Każde państwo, które w momencie ratyfikacji nie przyjęło zobowiązań przewidzianych w konwencji odnośnie do wszystkich rodzajów zagrożeń, powinno, gdy uzna że pozwalają na to warunki, poinformować Dyrektora Generalnego MOP, że przyjmuje zobowiązania przewidziane w konwencji w odniesieniu do zagrożeń, które uprzednio wyłączyło.
Warto wiedzieć, że mimo nieratyfikowania przez Polskę innych konwencji, w krajowym ustawodawstwie pracy uwzględnia się również postanowienia tych konwencji, np. znowelizowany Dział X ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) i przepisy wykonawcze uwzględniają, w całości bądź w dużej mierze, postanowienia nieratyfikowanych dotąd przez Polskę konwencji, takich jak:
nkonwencja nr 139 z 1974 r. dotycząca zapobiegania i kontroli ryzyka zawodowego spowodowanego przez substancje i czynniki rakotwórcze;
nkonwencja nr 148 z 1977 r. dotycząca ochrony pracowników przed zagrożeniami zawodowymi w miejscu pracy, spowodowanymi zanieczyszczeniem powietrza, hałasem i wibracją;
nkonwencja nr 155 z 1981 r. dotycząca bezpieczeństwa, zdrowia pracowników i środowiska pracy;
nnr 162 z 1986 r. dotycząca bezpieczeństwa w stosowaniu azbestu;
nkonwencja nr 167 z 1988 r. dotycząca bezpieczeństwa i higieny pracy w budownictwie;
nkonwencja nr 170 z 1990 r. dotycząca bezpieczeństwa przy używaniu substancji chemicznych podczas pracy.









