W Polsce nadchodzi fala dużych zmian w przedsiębiorstwach zarządzanych od pokoleń przez rodziny założycieli. Największym wyzwaniem dla młodych liderów w firmach rodzinnych jest zachowanie ich rodzinnego charakteru.

W Polsce jesteśmy świadkami coraz powszechniejszego procesu przekazywania zarządzania firmami rodzinnymi przedstawicielom nowej generacji. Czy sukcesorzy w firmach rodzinnych są przygotowani do przejęcia władzy? Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć? Jak wynika z raportu „Nowe pokolenie w firmach rodzinnych. Rozwój i zachowanie rodzinnych wartości”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, aż 63 proc. sukcesorów deklaruje chęć zachowania rodzinnego charakteru firmy, ale dla 37 proc. cel ten można pogodzić z zaangażowaniem inwestorów zewnętrznych. O drodze, którą wybierają sukcesorzy, była mowa podczas organizowanej przez Deloitte dyskusji panelowej na XXVI Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju. Firmy rodzinne muszą zachowywać równowagę pomiędzy realizacją celów biznesowych (takich jak wzrost przychodów, dalsza profesjonalizacja zarządzania i innowacje) a rodzinnych (takich jak np. zachowanie rodzinnych wartości, ochrona rodzinnego majątku, zapewnienie długoletniego bezpieczeństwa finansowego rodziny). Sukcesorzy biorący udział w badaniu Deloitte wskazywali na dużą wagę celów pozafinansowych, takich jak niezależność zarządzania (wskazanie 3,6 w skali od 1 do 5) czy niezależność własnościową (wskazanie 4,1).

Więcej: www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/wyzwania-dla-mlodych-liderow.html

Źródło: www.deloitte.com/pl, stan z dnia 9 września 2016 r.