Na początku warto odróżnić wyjazdy integracyjne od wyjazdów motywacyjnych oraz wyjazdów incentive travel. Wyjazdy integracyjne mają na celu integrację zespołów, polegają zwykle na dobrej zabawie ze szczególnym uwzględnieniem zabaw wieczornych. Wyjazdy motywacyjne, dostarczające zwykle dobrej zabawy i elementów właśnie motywacyjnych, mają za cel zmotywować pracowników do dalszego wysiłku. Wyjazdy incentive travel są pojęciem znacznie szerszym.

Efekt „wow”

Coraz więcej organizacji wprowadza systemy wsparcia sprzedaży, w których incentive travel stanowi główną nagrodę dla najbardziej zaangażowanych osób. Taki wyjazd organizuje się do miejsca, które jest atrakcyjne dla potencjalnych uczestników. Oczywiście miejsca są dopasowane do uczestników, nie można na pierwszy raz zabierać pracowników do najbardziej egzotycznych miejsc – warto stopniować atrakcyjne kierunki. Zwykle są to miejsca niebanalne, nieznane „zwykłym turystom”. Jednym z najbardziej atrakcyjnych elementów jest możliwość przeżycia doświadczeń, które przy samodzielnych wyjazdach są niedostępne. Efekt „wow” stanowi zatem nieodłączny element wyjazdów incentive travel.

 

Organizacje korzystające z formy incentive travel przywykły już do traktowania jej jako skutecznego narzędzia mobilizacji pracowników i kontrahentów biznesowych. Potrzeba stałego podnoszenia zaangażowania pracowników została potwierdzona licznymi przypadkami – jednak biorąc pod uwagę zmieniające się trendy i świadomość pracowników, pojawiła się potrzeba bardziej nowatorskiego podejścia do wyjazdów incentive travel.

Długofalowy cel

Aby przygotować taki wyjazd, należy postawić sobie jedno kluczowe pytanie: jaki ten wyjazd ma cel? Zwykle dział sprzedaży stawia za cel podniesienie sprzedaży. To oczywiste – słupki muszą rosnąć. Na szczęście coraz więcej organizacji bierze także pod uwagę długofalowy cel zgodny z wizją firmy. I tu pojawia się dział personalny, który stawia zwykle głębszy cel, oparty na wartościach. Wiąże się on coraz częściej z osobistym rozwojem pracowników.
Cofniemy się na chwilę do czasów po roku 2000. Wtedy pojawiły się drogie wyjazdy, pracownicy oczekiwali, że firmy będą ich rozpieszczać. Następnie, w fazie kryzysu, międzynarodowe korporacje i część mniejszych firm zmniejszyły budżety na takie wyjazdy.

Aktualnie ponownie obserwuje się wzrost liczby organizowanych incentive travel. Po takie wyjazdy sięgają także organizacje, które do tej pory nie miały na to budżetu. Przy rynku pracownika i konieczności zabiegania o najlepszych pracodawcy zależy na budowaniu wizerunku firmy, która dba o swoich pracowników.

Coraz częściej firmy zauważają, że inni to robią, i podążają za trendami rynkowymi („nasza konkurencja robi wyjazdy incentive, zatem my też powinniśmy”). Aby się wyróżnić, nie wystarczy już tylko zapewnić dobrą zabawę. Dziś wszyscy się zgadzają, że pracownicy oczekują możliwości rozwoju i poczucia sensu. Dlatego wyjazdy incentive travel muszą cechować się nowatorskim podejściem.

Poza strefą komfortu

Na początek: krew, pot i zmęczenie – aby zapracować na oczekiwany efekt. Wyjazd incentive travel nie może być wyłącznie sielanką: popijaniem drinków z palemką i conocnym imprezowaniem do świtu. Radość z takiego wyjazdu jest bardzo pozorna i krótkotrwała. Zamiast tego warto zaproponować grupie wyzwania, cele do realizacji w trakcie wyjazdu. Przykład? Przepracowanie trudnego tematu w firmie albo zdobycie przez zespół konkretnej umiejętności. Podczas całego wyjazdu grupie towarzyszą trenerzy/coachowie/mentorzy dbający o to, aby nieustannie pracować nad naszym celem. Motywują grupę do wysiłku mentalnego, wychodzenia poza strefę komfortu, prowokują do cięższej pracy. Po kilku dniach wysiłku grupa zapracowuje na wyczekiwaną nagrodę i cieszy się z osiągniętego wyniku. Osiągnięcia i rozwój podczas wyjazdu incentive zostają w pamięci na długo, tym bardziej że incentive travel nie kończy się po powrocie, ale o tym już w innym tekście…

Victoria Iwanowska
w 2002 r. założyła firmę rodzinną, której rozwój uwarunkowany jest zmianami potrzeb rynku.
Aktualnie jej oczkiem w głowie jest agencja [ vi :], specjalizująca się we wsparciu sprzedaży, których częścią są wyjazdy incentive.

Artykuł pochodzi z czerwcowego numeru miesięcznika Personel Plus >