W październikowym wydaniu Personelu Plus
\

Październikowe wydanie Personelu Plus już w sprzedaży!Tematem przewodnim w numerze są tym razem budżety HR. Eksperci i praktycy wypowiadają się o własnych doświadczeniach w budżetowaniu, o napotkanych przy tym problemach oraz możliwych do zastosowania rozwiązaniach. Podpowiadają także, jak wybrać najlepszą metodę tworzenia budżetu dla danej organizacji. Nie pozwalają zapomnieć, że wszystkie „gotowe” modele trzeba dopasować do specyfiki każdej z firm.

Ponadto w numerze prezentujemy często niesłusznie mylone z grą - symulacje biznesowe i ich pozytywny wpływ na podejmowanie decyzji przez pracowników i ich efektywność w pracy. Zapraszamy też do lektury zapisu rozmowy z Pawłem Dudkiem, prezesem spółki WARS S.A. nt. dopasowania wizerunku firmy do współczesnych realiów biznesowych. W numerze zastanawiamy się również jaka jest rola HR w przedsiębiorstwie oraz przedstawiamy najnowsze dane o rynku pracy z perspektywy studentów, którzy zdradzili swoje oczekiwania wobec pracy i przyszłych pracodawców i widoczne dla nich zagrożenia, a także wyłonili najbardziej pożądanych pracodawców. W wydaniu również znalazły się przykłady zbawiennego wpływu work-life balance na rozwój organizacji i jej pracowników oraz zmian i innowacji na rozwój firmy Velvet Care. Dajemy również przepis na to jak najlepiej wykorzystać szkolenia, o co możemy i powinniśmy prosić trenera, by zwiększyć ich skuteczność. W dziale prawo natomiast wyjaśniamy kiedy utrata zaufania do pracownika uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę i zamieszczamy odpowiedzi na pytania, które na co dzień pojawiają się w obszarze stosowania przepisów prawa pracy.

Zapraszam na stronę Personelu Plus: www.czasopisma.abc.com.pl/pplus oraz do zapoznania się ze spisem treści!

Personel Plus można nabyć w salonach Empik, kioskach Ruchu oraz na stronie: www.profinfo.pl/hr-kadry/wynagrodzenia/p,personel-plus-hrm-szkolenia-rekrutacja-prenumerata-2012,39349.html#40152321

Spis treści:

Dział: Temat numeru

Trudny proces

Od wielu lat mówi się o traktowaniu personelu jako istotnego składnika aktywów przedsiębiorstwa. Nadchodzi jednak moment w roku, gdy postrzega się zasoby ludzkie prawie wyłącznie jako źródło kosztów… Ten moment to czas planowania budżetu HR.

Budżet HR – koszt czy inwestycja?

Według badania „Nawigator HR”, przeprowadzonego przez Hay Group na podstawie danych z lat 2008–2009, „wydatki związane z zasobami ludzkimi stanowią średnio 17,5 proc. kosztów ponoszonych przez polskie firmy, przy czym aż 93 proc. budżetów działów HR pochłaniają wynagrodzenia (…)”.

Budżetowanie kosztów HR adekwatne do potrzeb i możliwości firmy

Trafne planowanie kosztów w obszarze HR jest dużym wyzwaniem dla zespołu HR. Wynika to z konieczności pozyskania wielu danych mających wpływ na szacowanie budżetu m.in. w zakresie przyszłych potrzeb etatyzacyjnych, rekrutacyjnych i rozwojowych pracowników.

Wpływ budżetu HR na sukces firmy

Budżet w dziale HR to nie lada wyzwanie. Trudno jest utrzymać balans między zapewnieniem dobrej jakości życia zawodowego setkom pracowników, będąc pod ciągłą presją ze strony zarządu i inwestorów wymagających mniejszych kosztów przy większej wydajności, produktywności, efektywności.

Dział: Ludzie i wydarzenia

Pociąg do zmian

Zamówienia przez smartfony, menu dla dzieci, promowanie w pociągach polskich marek spożywczych czy sezonowa karta to zmiany, które widzimy jako klienci WARS-u. Ale jak faktycznie zachodzą zmiany wewnątrz organizacji, która ma blisko 100-proc. rozpoznawalność? Rozmowa Moniki Dawid-Sawickiej z Pawłem Dudkiem, prezesem spółki WARS S.A.

Wysłuchaj, zaangażuj, rozwijaj

W jaki sposób wspierać i rozwijać młodych ludzi, budzić ich aspiracje? Na ile działania na wczesnym etapie edukacji mogą się przełożyć na ich sukces zawodowy? Rozmawiamy o tym z dr. Russellem J. Quaglią, światowej sławy pionierem w dziedzinie edukacji.

Kompetencje kluczem do sukcesu

Posiadanie dobrego, empirycznie zweryfikowanego modelu kompetencji, który dodatkowo jest powiązany ze strategią organizacji, może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej. Jak zbudować taki model? Jak go sprawdzać i udoskonalać?

Dział: Raport

Strategiczny HR w przedsiębiorstwie

Dobra strategia to pomysł na osiągnięcie sukcesu. Nic zatem dziwnego, że w świecie biznesu największą wartość dla organizacji mają ci, którzy potrafią przygotowywać i wdrażać plany strategiczne, decydować, co i w jaki sposób będzie robić firma, aby osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną na rynku. Wyniki badań prowadzonych wśród osób zarządzających przedsiębiorstwami w Polsce od wielu lat potwierdzają, że w tym gronie jest miejsce także dla HR-u.

Student na rynku pracy 2014

Gdzie studenci szukają informacji o pracodawcach? Do jakich firm najchętniej by aplikowali? Jakie czynniki są dla nich ważne przy wyborze pracodawcy? Ile chcieliby zarabiać? Czy boją się o swoją przyszłą karierę? Czy chcą szukać pracy za granicą? Na te i inne pytania odpowiedziało ponad 15 tys. studentów z Polski biorących udział w badaniu trendence Graduate Barometer 2014, którzy wybrali najlepszych pracodawców oraz wypowiedzieli się na tematy związane z edukacją i karierą zawodową.

Dział: HRM

Work–life balance i wynalezienie penicyliny

Kiedy wpiszemy w wyszukiwarkę Google hasło „work–life balance”, w niespełna ćwierć sekundy otrzymamy niemal 300 mln wyników. Prawdopodobnie nie przez przypadek. W Google wiedzą bowiem, że aby zrobić coś naprawdę dobrego, należy dysponować odrobiną wolnego czasu.

Świąteczne prezenty dla pracowników

W firmach rozpoczyna się okres decydowania o prezentach dla pracowników z okazji zbliżających się świąt. Prezent powinien być przede wszystkim atrakcyjny i nieskomplikowany w obsłudze zarówno dla firmy, jak i pracowników.

Różnorodność uwalniająca talenty

Główne postulaty zarządzania różnorodnością w Velvet Care zostały wdrożone w sposób naturalny. Rok od przeprowadzenia zmian własnościowych firma cieszy się niezmiennie pozycją lidera na rynku papierniczych wyrobów higienicznych i konsekwentnie realizuje strategię rozwoju. Kluczem do sukcesu jest dopasowany zespół pracowników. To właściwi ludzie na właściwym miejscu.

Motywacja jest procesem

Co nas motywuje, a co powoduje, że szukamy pracy? Nie ma uniwersalnej metody motywacji. Organizacja musi umieć kształtować własny system motywacyjny, „szyty na miarę”, odpowiadający na potrzeby jej pracowników.

Zarządzanie kompetencjami w MSP – perspektywy, doświadczenia, rezultaty

Od kompetencji pracowników przedsiębiorstwa w dużej mierze zależy osiąganie jego celów strategicznych. W życiu organizacji, która chce realizować cele poprzez rozwój kompetencji zespołu, przychodzi moment, w którym należy ideę tę sformalizować i zbudować system.

Dział: Edukacja i rozwój

Wesele w Imperium Osmańskim – czyli o (nie)wykorzystywaniu symulacji biznesowych

O treningach symulacyjnych często myślimy jak o synonimie gry. Wszystko za sprawą ograniczeń, które towarzyszą postrzeganiu tego narzędzia. W jakie pułapki skrótów i uproszczeń myślowych daliśmy się złapać?

Najnowsze trendy w motywacji pracowników

Pracodawców, którzy poszukują nowoczesnych i praktycznie bezkosztowych rozwiązań do zwiększania zaangażowania pracowników, informujemy, że na rynku pojawiła się nowość – platforma oszczędnościowa ClubCodes firmy Edenred. Jest to skuteczne rozwiązanie motywujące zatrudnionych każdego dnia.

Elastyczne zarządzanie personelem

W 2008 r. w Mondelez Polska Production Sp. z o.o. podjęto decyzję o rozbudowie fabryki zlokalizowanej w Bielanach Wrocławskich. Powodem tej decyzji było przeniesienie części produkcji z Wielkiej Brytanii do Polski. Była to część całościowego programu inwestycyjnego firmy. Fabryka po rozbudowie zwiększyła swoje możliwości produkcyjne dwukrotnie, a co za tym idzie – powstało dwukrotnie więcej miejsc pracy. Skala rozwoju fabryki wymusiła jednak wprowadzenie zmian.

Ekspert ponad wszystko

Obecnie wielu księgowych zastanawia się, jak stać się w swym fachu tym, który odnosi sukces na rynku pracy. W trudnym czasie deregulacji zawodu księgowego Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wyszło z inicjatywą wspomagającą księgowych. Stworzyło możliwość uzyskania certyfikatu „Eksperta usług księgowych”.

Kupujemy szkolenia, czyli tak naprawdę co?

W praktyce współpracy brokerskiej z wieloma klientami da się zauważyć duże rozbieżności w określaniu tego, co tak naprawdę jest przedmiotem transakcji zwanej „zakupem usługi szkoleniowej”. Od strony formalnej kontrakty szkoleniowe definiują to zazwyczaj zdawkowo i fragmentarycznie: „przedmiotem umowy jest przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia z tematu x dla grupy y w terminie z”. Koniec kropka. Nie zawsze umowy specyfikują literalnie szczegółowy zakres prac.

Dział: Prawo

Utrata zaufania – kiedy uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę?

W przepisach prawa pracy nie odnajdziemy definicji określenia „utrata zaufania”. Jest jednak pewne, że stosunek pracy opiera się na zaufaniu, jakie musi istnieć pomiędzy stronami.

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

Data publikacji: 6 października 2014 r.