W aktach osobowych pracodawca nie musi przechowywać umów zlecenia zawartych z własnym pracownikiem. Akta osobowe określone są osobnym rozporządzeniem z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286 z późn. zm.) i podlegają przepisom prawa pracy, natomiast umowa zlecenia podlega przepisom prawa cywilnego.
W aktach (jak wynika z rozporządzenia) powinny znaleźć się rzeczy związane ze stosunkiem pracy, umowa zlecenie nie ma znamion stosunku pracy, inaczej byłaby umowa o prace a nie zleceniem. Warto tu zwrócić uwagę, aby konstrukcja umowy zlecenia w żadnym punkcie nie dawała niejasnych definicji, które mogłyby wskazywać na inne formy zatrudnienia niż umowa zlecenia.

Akta osobowe mogą być co do zasady kontrolowane przez PIP, a wgląd do umowy zlecenia nie musi być przez PIP kontrolowany.
Katarzyna Geremesz-Napierała
Pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych