Wraz z prowadzoną we Wrześni za 800 mln euro budową, trwają przygotowania do rozbudowy fabryki Poznań-Antoninek, która uwarunkowana jest uchwaleniem zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Docelowo pod Wrześnią powstawać będzie rocznie ok. 100 tys. samochodów VW Crafter.
Jak poinformowali PAP przedstawiciele VW Poznań, według planów, między fabryką we Wrześni a zakładem Poznań-Antoninek będą istniały ścisłe relacje, szczególnie na poziomie kadry kierowniczej. Do Wrześni przejdzie również część pracowników produkcji.
„Czekają nas istotne zmiany. Wszystkie te kwestie będziemy rozwiązywać wspólnie z naszym partnerem społecznym, związkiem zawodowym Solidarność” – powiedział Michael Kleiss.
Kleiss będzie prezesem VW Poznań do końca maja br. Od czerwca pokieruje budową fabryki we Wrześni.
Jesienią tego roku pod Wrześnią rozpocznie się pierwsza faza budowy fabryki Craftera. Jak poinformował członek zarządy VW Samochody Użytkowe Jens Ocksen, najdłużej potrwa budowa lakierni. „Jeżeli w tym roku uzyskamy pozwolenie środowiskowe i pozwolenie na budowę, to zaczniemy budowę od tej części zakładu. Później ruszą prace przy budowie działu karoserii, następnie montażu. Termin realizacji tych wszystkich działań jest bardzo napięty” – dodał.
Od 1 czerwca br. Jens Ocksen przejmie funkcję prezesa VW Poznań. Kierował on spółką już w latach 2007-2010. Jednocześnie pozostanie w zarządzie VW Samochody Użytkowe i będzie pełnił rolę kierownika projektu Crafter.
W połowie przyszłego roku we Wrześni zaczną pracować osoby odpowiedzialne za tzw. utrzymanie ruchu, czyli zapewnienie pracy fabryki. Później zatrudnienie znajdzie pozostała część planowanej na 2,3 tys. osób załogi.
Fabryka będzie pracowała najpierw na jedną zmianę - docelowo na dwie. VW poinformował, że niewykluczone jest uruchomienie trzeciej zmiany, ale zależy to od uwarunkowań rynkowych i wielkości sprzedaży Craftera.
Jak poinformował PAP VW Poznań, jeśli ruszy trzecia zmiana, to zatrudnienie może przekroczyć 2,3 tys. osób.
Po decyzji o powstaniu zakładu we Wrześni VW nie rezygnuje z rozbudowy fabryki w Antoninku. Ta inwestycja jest związana z planowanym wprowadzeniem do produkcji w ciągu najbliższych lat nowej generacji VW Caddy. Nie jest jednak pewne, że nowy model będzie powstawał w Poznaniu. Jak informuje Ocksen, okaże się to z chwilą, gdy koncern rozpocznie poszukiwania lokalizacji dla produkcji następcy VW Caddy.
„Volkswagen Samochody Użytkowe i Koncern Volkswagen darzą VW Poznań zaufaniem. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że w istniejącą fabrykę VW Poznań zainwestowano od początku jej istnienia 1,4 mld euro” – stwierdził Ocksen.
Są szanse, że budowa nowej hali rozpocznie się pod koniec 2016 roku. Spółka czeka na decyzję lokalnego samorządu o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Volkswagen w Poznaniu obecny jest od 1993 roku. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan.
VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek, do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych.
W 2013 roku zakład w poznańskim Antoninku opuściło ponad 170 tys. aut.
Volkswagen poinformował w marcu o budowie w Wielkopolsce pod Wrześnią nowej fabryki, w której produkowany będzie model VW Crafter. To inwestycja typu „green field”, czyli w zupełnie nową i budowaną od podstaw fabrykę.
(PAP)