Podczas zorganizowanej we wtorek w Gdańsku w Agencji Rozwoju Pomorza SA konferencji z udziałem przedstawicieli firm świadczących usługi biznesowe (sektor BPO/SSC) z Gdańska, Gdyni i Sopotu poinformowano, że sto miejsc pracy w tym sektorze oznacza średnio pół mln zł wpływów podatkowych dla gminy. Średni wiek pracownika centrum obsługi biznesu wynosi ok. 27-28 lat, ma on wyższe wykształcenie i bardzo dobrą znajomość języków obcych.

Zdaniem Wojciecha Tyborowskiego z „Invest in Pomerania” (system zajmujący się obsługą inwestorów zagranicznych w Pomorskiem) niewykluczone jest, że w 2012 r. w Trójmieście pojawią się kolejne nowe centra.

Dodał, że w ostatnich miesiącach powstały tu centra usługowe OIE Support, Metsa Group oraz Solwit i Wipro BPO, które już zatrudniają ponad 200 osób. W fazie rozwoju są centra firm: Sii, PPG, Hempel i Acxiom.

Dodał, że w Trójmieście dominują centra z zakresu usług informatycznych i finansowo-księgowych. Takie placówki w Trójmieście uruchomiły przede wszystkim firmy amerykańskie (ponad 1/3 wszystkich centrów) oraz skandynawskie, francuskie i irlandzkie. Swoje przedstawicielstwa w Trójmieście mają m.in. Sony Pictures, Geoban, Transcom, Intel, Lufthansa Systems i Thomson Reuters.

Sylwia Wódkowska-Pęksyk z Arla Global Financial Services sp. z o.o. zwróciła uwagę, że firma potrzebuje starszych pracowników, w tym mężczyzn i chętnie zatrudniałaby osoby w wieku powyżej 40 lat, ale problemem jest u nich nieznajomość języków obcych.

Dariusz Bazeli ze spółki Geoban (należy do grupy bankowej Santander i świadczy usługi w zakresie bankowości operacyjnej) zwrócił uwagę, że pod względem kwalifikacji i tempa uczenia się polscy pracownicy są dobrze oceniani przez zagranicznych partnerów.

Przedstawiciele trójmiejskich centrów biznesu ocenili, że mają dużo chętnych do pracy, rotacja pracowników jest niska a zatrudnieni mają możliwość dokształcania się.

Zaznaczyli, że spowolnienie gospodarcze na świecie sprzyja rozwojowi sektora BPO/SSC. „Kryzys zmusił wiele firm do szukania oszczędności i zlecanie niektórych usług firmom outsourcingowym” – mówili. Według „Invest in Pomerania”, centra usługowe pozwalają na restrukturyzację i oszczędności rzędu 30-40 proc., a Europa Środowo-Wschodnia będzie w najbliższych latach jedną z kluczowych lokalizacji dla nowych inwestycji w centra usługowe.

Według specjalistów, głównym czynnikiem decydującym o lokalizacji centrów jest dostępność i wysokie kwalifikacje kadry oraz dobre prognozy makroekonomiczne dla kraju.

Szacuje się, że w Polsce w sektorze nowoczesnych usług zatrudnionych jest prawie 50 tys. wykwalifikowanych pracowników specjalizujących się w IT, usługach finansowych czy księgowości. BPO (Business Process Outsourcing) - centra outsourcingu procesów biznesowych są zorientowane na klientów zewnętrznych i przejmują od nich realizację wybranych procesów biznesowych. SSC (Shared Services Centers) - centra usług wspólnych są jednostkami wyodrębnionymi w ramach danej firmy i działają na rzecz macierzystej organizacji.

Ocenia się, że globalna wartość sektora BPO/SSC wynosi ok. 200 mld USD a roczne tempo wzrostu to 15-20 procent. (PAP)

bls/ mki/