Trybunał Konstytucyjny rozpatrywał w środę skargę rzecznika praw obywatelskich na przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku. Orzekł w sprawie dwóch z nich, w pozostałym zakresie umorzył postępowanie.
Profilowanie bezrobotnych nie narusza konstytucji
Profilowanie bezrobotnych weszło w życie w maju 2014 roku. Powiatowy urząd pracy, do którego zwraca się bezrobotny, niezwłocznie po rejestracji ustala dla niego profil pomocy - jeden z trzech dostępnych. Urząd gromadzi w tym celu dane osobowe bezrobotnego, wśród których są m.in. wiek, płeć, wykształcenie, stopień niepełnosprawności i czas pozostawania bez pracy. Od przyznanego profilu zależy zakres form pomocy, które otrzyma bezrobotny.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Prawo do rzetelnego procesu
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Wątpliwości Adama Bodnara wzbudził brak możliwości odwołania się od przydzielonego przez system informatyczny profilu oraz wadliwe podstawy prawne dla przetwarzania danych w trakcie samego procesu.
TK uznał 6 czerwca, że z Konstytucji nie wynika bezwzględny obowiązek wprowadzenia przez ustawodawcę odrębnego środka zaskarżenia od ustalonego dla bezrobotnego profilu pomocy. Ustalenie profilu pomocy nie jest ani „sprawą” w rozumieniu art. 45 ust. 1 Konstytucji ani też „orzeczeniem lub decyzją wydaną w pierwszej instancji” w rozumieniu art. 78 Konstytucji. Ustalenie profilu nie jest równoznaczne z ostatecznym władczym rozstrzygnięciem o prawach lub obowiązkach jednostek, a tylko stwarza warunki do wydania takich rozstrzygnięć.
Zasady przypisywania profilu osobie bezrobotnej muszą trafić do ustawy
Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i rynku pracy, sposób ustalania profilu pomocy oraz postępowanie w ramach profili pomocy określa minister właściwy do spraw pracy w drodze rozporządzenia.
Rzecznik praw obywatelskich podkreślał w skardze, że profilowanie jest jedną z metod przetwarzania tych danych. Zakwalifikowanie człowieka do którejś z kategorii może mieć dla niego ogromne znaczenie. Z tego względu profilowanie jest materią zastrzeżoną dla ustawy. Pogląd ten podzielił Trybunał Konstytucyjny i uznał, że uregulowanie sposobu ustalania profilu pomocy oraz postępowania w ramach profili pomocy w rozporządzeniu jest niezgodne z konstytucją.
[-OFERTA_HTML-]
Trybunał wskazał, że reguły dot. profilowania zawarte w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku są bardzo ogólnikowe i wynika z niej jedynie, jakie podmioty biorą udział w tej czynności oraz jaki jest jej wynik. W uzasadnieniu orzeczenia zaznaczono, że ustawa w żaden sposób nie reguluje zakresu danych zbieranych w czasie profilowania, a więc zasad zbierania informacji ani też reguł ich przetwarzania, czyli przeliczania na punkty, których suma determinuje przypisanie do profilu. Sędzia Leon Kieres podkreślił, że w rezultacie podstawą udostępnienia przez bezrobotnego informacji urzędowi pracy nie jest ustawa, tylko rozporządzenie - a to jest niezgodne z konstytucją.
TK odroczył utratę mocy obowiązującej przez art. 34a ust. 3c ustawy o 12 miesięcy ze względu na potrzebę zachowania ciągłości pomocy świadczonej bezrobotnym przez urzędy pracy. Do czasu nowelizacji obecnie obowiązujące przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i rozporządzenia w sprawie profilowania mogą być nadal stosowane, a wydane na ich podstawie decyzje w sprawach indywidualnych pozostają w mocy.










