Z sondażu przeprowadzonego przez Polish Open University wynika, że i sami studenci zdają sobie z tego sprawę - aż 90 proc. z nich przyznaje, że absolwenci krajowych uczelni nie są wystarczająco przygotowani do pracy i mają problem z zastosowaniem wiedzy teoretycznej w praktyce (jedna z najważniejszych kwalifikacji deficytowych wymienianych przez pracodawców).
Wiele badań, w tym Banku Światowego, ale też PKPP Lewiatan (Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców, 2011) pokazuje, że dzisiejsze oczekiwania pracodawców nie skupiają się tylko i wyłącznie na pozyskiwaniu absolwentów posiadających kwalifikacje twarde, stricte zawodowe. Kluczowe dla potrzeb dzisiejszego rynku pracy jest również kształtowanie kompetencji miękkich i odpowiednich postaw, takich jak: umiejętność pracy w zespole, uczciwość (np. nietolerowanie ściągania, kopiowania prac, itp.), odpowiedzialność (punktualność, planowanie), dyscyplina, przedsiębiorczość, czy szacunek dla prawa.
Obecnym absolwentom brak też umiejętności analitycznych, wyszukiwania i selekcji informacji, zdolności do pracy zespołowej i współdziałania. Co więcej, młodzi ludzie mają problem z porozumiewaniem się, rozwiązywaniem konfliktów, radzeniem sobie w trudnych sytuacjach społecznych.
W takiej sytuacji uczelnie, aby przetrwać muszą się stać jeszcze bardziej konkurencyjne, lepiej i efektywniej współpracować z pracodawcami. Uczyć kompetencji społecznych, rozwijania swoich zainteresowań, ale nie zapominać także o kwalifikacjach twardych.
Źródło: www.pkpplewiatan.pl