VUCA to angielski skrót (od słów volatile, uncertain, complex i ambiguous) określający środowisko biznesowe, które jak nigdy wcześniej w historii jest niestabilne, niepewne, złożone i niejednoznaczne. Firmy na całym świecie próbują sobie radzić z Brexitem, wahaniami kursów walut i oczekują ewentualnych dalszych zawirowań w związku z wynikami wyborów w Stanach Zjednoczonych. Nikt nie wie, co jeszcze nas czeka. Tego typu wstrząsy pojawiają się w środowisku biznesowym coraz częściej – nie ma czasu, aby się na nie przygotować, a nawet jeśli się to uda, zaraz wydarzy się coś innego, co sprawi, że przyjętą strategię zarządzania międzynarodowym przedsiębiorstwem trzeba w szybkim tempie modyfikować.

Jak w praktyce wygląda świat VUCA?

- ponad połowa firm, które w 2000 r. osiągnęły największe dochody brutto według rankingu magazynu Fortune 500, dzisiaj już nie istnieje;

- tylko 1/3 najważniejszych decyzji podejmowanych przez dyrektorów opiera się na danych wewnętrznych i analityce;

- niemal 6 na 10 firm planuje zwiększyć w przyszłości wydatki kadrowe, jednak tylko 8% liderów HR określa swój kadrowy zespół analityczny jako „silny”;

- 37% danych w średnich przedsiębiorstwach znajduje się wciąż w plikach Excel;

- 60% dyrektorów finansowych doświadczyło problemów ze spełnieniem wymagań w zakresie podatków i przepisów prawa.

Wszystkie te elementy sprawiają, że wiele przedsiębiorstw nie jest w stanie poradzić sobie z wyzwaniami dynamicznie zmieniającego się świata biznesowego, co w konsekwencji prowadzi do osłabienia ich pozycji lub też w skrajnych przypadkach do upadku. W jaki sposób firmy mogą poradzić sobie w środowisku VUCA? Kluczem w rozwiązaniu tej kwestii może być outsourcing.

Zarządzanie wewnętrznymi systemami kadrowo-płacowymi nie jest elementem, w którym firmy się specjalizują, gdyż ich najważniejszym zadaniem jest rozwój produktów i sprzedaż usług. Jeśli chodzi o wykorzystanie danych, najistotniejsze cele to uwolnienie organizacji od presji, maksymalne wykorzystanie potencjału pracowników, wprowadzanie innowacji i podejmowanie działań, w których firma osiąga najlepsze efekty. Aby przetrwać i odnosić sukcesy w zmiennym świecie, firma musi być elastyczna i działać sprawnie. W tym celu dyrektorzy potrzebują danych, aby podejmować właściwe decyzje. Dane nie mogą dotyczyć wyłącznie dotychczasowych wyników, ale muszą to być dane dostępne w czasie rzeczywistym wraz z analizą prognostyczną.

Outsourcing procesów HR oferuje działom kadr potencjał zwiększonej elastyczności oraz zapewnia wydajniejsze i tańsze procesy. Zapewnia globalny ład i jeden sposób na podejmowanie wyzwań, automatyzację procesów ręcznych, zarządzanie danymi i świadczenie usług w trybie spójnym na całym świecie. Firmy mogą uwolnić się od obciążeń związanych z różnymi przepisami, politykami pracowniczymi, warunkami pracy, walutami, językami i dyrektywami. Poprzez globalny outsourcing obszaru płac przedsiębiorstwa mogą skonsolidować spójne procesy dla wszystkich krajów, w których prowadzą działalność. Centralizacja jest kluczowa dla usprawnienia usług i zapewnienia operacyjnego modelu kadrowego, który chcą wdrożyć światowej klasy organizacje. Sieć lokalnych specjalistów płacowych z szeroką wiedzą na temat miejscowych przepisów prawa i szczegółów w zakresie HR odciążą centra usług wspólnych lub podmioty zależne. Poprzez wskazywanie nowych sposobów zarządzania zgodnością z przepisami, minimalizowania ryzyka, poprawiania wydajności procesów biznesowych oraz – w konsekwencji – napędzania ekspansji międzynarodowej, działy kadr mogą demonstrować swoją strategiczną wartość dla rozwoju firmy.

Źródło: inf. pras. ADP, stan z dnia 17 listopada 2016 r.