"Podstawowym celem i pożądanym rezultatem procesu rekrutacji i selekcji jest wybranie właściwej osoby na określone stanowisko. Wydaje się to oczywiste i łatwe, tymczasem mamy do czynienia z długim i złożonym procesem, który stwarza tyle samo okazji do podjęcia dobrych, co i złych decyzji.
Badania dowodzą, że współczynnik trafności uznawanych za najlepsze metod selekcji kształtuje się na poziomie 0,6. Można zatem ze stosunkowo dużym prawdopodobieństwem przewidywać, że efekty osiągane przez nowego pracownika będą odpowiadać zakładanym kryteriom. Jednocześnie jednak istnieje możliwość, że wybrana osoba nie sprosta postawionym przed nią zadaniom. Współczynnik trafności dla wywiadu – metody najczęściej stosowanej – określa się na poziomie 0,2. Oznacza to, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, iż w ten sposób nie zostanie wybrany najlepszy kandydat. Taki poziom ryzyka niepokoi, szczególnie gdy obsadzamy kluczowe stanowisko, od którego zależy sukces organizacji.
Nieprzemyślane lub błędne decyzje dotyczące selekcji mogą pociągać fatalne następstwa dla organizacji. Osoba pracująca nawet na najniższym stanowisku, jeżeli nie rozumie celów i wartości uznanych przez organizację, może wyrządzić wielkie szkody w produkcji, zrazić klientów, pogorszyć stosunki z dostawcami i ogólną jakość usług. Nowo przyjęty pracownik może mieć destrukcyjny wpływ na atmosferę pracy i zaangażowanie innych pracowników lub niweczyć wysiłki zmierzające do rozwijania pracy zespołowej. Dla menedżerów, których często ocenia się na podstawie pracy podwładnych, oznacza to, że błędne decyzje kadrowe mogą mieć wpływ na obraz ich efektywności. Korygowanie błędnych decyzji może okazać się kosztowne. Nawet jeśli możliwe jest szybkie zwolnienie nowo przyjętego pracownika, koszty jego rekrutacji zostały już poniesione.
Należy też liczyć się z kosztami rekrutacji i selekcji nowej osoby, a także uwzględnić czas potrzebny na przyuczenie jej do pracy na powierzonym stanowisku. Często się jednak zdarza, że nie można dokonać wymiany pracownika. Zła decyzja pociąga wówczas za sobą długotrwałe, trudne do oszacowania konsekwencje. Wszyscy znamy podobne wypadki, pokazujące, jak kosztowne są to doświadczenia."

Fragment książki "Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników" Margaret Dale
 

W udoskonalaniu procesu rekrutacji i selekcji pomocne będą przedstawione w książce praktyczne metody przeprowadzania kolejnych jego etapów, do których zalicza się:

  • tworzenie opisu stanowiska i profilu osobowego,
  • poszukiwanie odpowiednich kandydatów,
  • przeprowadzanie wstępnej selekcji i testowanie,
  • podejmowanie decyzji dotyczącej zatrudnienia,przyjmowanie kandydata do pracy,
  • dokonywanie oceny wyników poszczególnych faz procesu rekrutacji i selekcji.

Poruszane zagadnienia są zilustrowane szczegółowymi opisami przypadków. Przykładom towarzyszą listy kontrolne oraz wzory dokumentów.

Adresaci:
Książka ułatwi przeprowadzanie rekrutacji i selekcji zarówno menedżerom personalnym, jak i kierownikom liniowym zaangażowanym w ten proces. Będzie również pomocna osobom starającym się o pracę.

Informacje o autorce:
Margaret Dale jest konsultantką do spraw zatrudnienia. Pracowała jako dyrektor generalny konsorcjum uniwersytetów świadczących usługi w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz specjalista ds. HR w instytucjach samorządowych, służby zdrowia i w szkolnictwie wyższym.

Zaciekawiła cię propozycja książkowa? Odwiedź księgarnię profinfo, aby dokładnie zapoznać się z ofertą!