Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

Po stwierdzeniu choroby zawodowej, pracodawca ma obowiązek sporządzić i wysłać zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej, zgodnie z rozporządzeniem MZ z 1 sierpnia 2002 r. w sprawie dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób. W załączniku nr 10 do rozporządzenia w pkt 8 należy wpisać informację na temat stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Taką informację można podać po zakończeniu postępowania mającego na celu ustalenie uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika lub byłego pracownika - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych. Skąd pracodawca może uzyskać taką informację? Jak długo powinien czekać na te dane? Czy to pracownik występuje do ZUS o ustalenie uszczerbku? Na jakim druku? Czy to pracownik winien przekazać tę informację pracodawcy (ZUS nie przesyła takich informacji)? Skąd pracodawca ma uzyskać dane o wypłaceniu jednorazowego odszkodowania, przyznanego świadczenia wyrównawczego?

Odpowiedź

Jeżeli pracodawca nie jest w stanie uzyskać danych niezbędnych do sporządzenia zawiadomienia, powinien wypełnić jedynie te rubryki, co do których nie ma wątpliwości. Natomiast w pozostałych rubrykach, dotyczących m.in. stwierdzenia uszczerbku na zdrowiu, niezdolności do pracy, wypłaconego odszkodowania itp. powinien wpisać: "brak danych".

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 235 § 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1666) - dalej k.p., do obowiązków pracodawcy należy przesłanie zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej do instytutu medycyny pracy (Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera w Łodzi) oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego. Wzór takiego zawiadomienia określa załącznik nr 10 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1379) – dalej r.d.ch.z.

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do wypełniania zawiadomienia o skutkach choroby zawodowej będących częścią załącznika nr 10 do r.d.ch.z., zawiadomienie wypełnia pracodawca zatrudniający pracownika, u którego stwierdzono chorobę zawodową po jego przystąpieniu do pracy lub po przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy.

W obecnym stanie prawnym, ze względu na przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 922), Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który rozpatruje wniosek pracownika (lub byłego pracownika) o wypłatę świadczeń odszkodowawczych, nie przekazuje pracodawcy informacji na temat stwierdzonego uszczerbku na zdrowiu, kwoty wypłaconego świadczenia itp. W związku z tym, informacje niezbędne do sporządzenia omawianego zawiadomienia można pozyskać jedynie od pracownika (lub byłego pracownika). Zależy to jednak od jego dobrej woli. Stąd też w razie, gdy pracodawca nie jest w stanie uzyskać danych niezbędnych do sporządzenia zawiadomienia, powinien wypełnić jedynie te rubryki, co do których nie ma wątpliwości (dane identyfikacyjne pracodawcę, dane pracownika/byłego pracownika, nazwę choroby zawodowej itp.), natomiast w pozostałych rubrykach, dotyczących m.in. stwierdzenia uszczerbku na zdrowiu, niezdolności do pracy, wypłaconego odszkodowania itp., powinien wpisać: "brak danych". Tak sporządzoną kartę należy wysłać zgodnie z art. 235 § 5 k.p.

Zasady ustalania procentowego uszczerbku na zdrowiu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 954). W myśl tych przepisów, postępowanie o ustalenie uszczerbku na zdrowiu następuje na wniosek ubezpieczonego (pracownika) lub uprawnionego członka rodziny. Wniosek o jednorazowe odszkodowanie należy złożyć u płatnika składek (pracodawcy). Po otrzymaniu wniosku, płatnik składek kompletuje dokumentację niezbędną do ustalenia uszczerbku na zdrowiu ubezpieczonego, spowodowanego wypadkiem przy pracy (lub chorobą zawodową). Po zakończeniu leczenia i rehabilitacji przez ubezpieczonego, płatnik składek przekazuje wniosek wraz z dokumentacją jednostce organizacyjnej ZUS, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego, w celu skierowania go na badanie przez lekarza orzecznika ZUS.

Grzegorz Łyjak, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 2 listopada 2016 r.