Profile kompetencyjne - jak zarządzać różnorodnością w firmie?
Ludzie to bezcenny zasób, bez którego żadna firma nie jest w stanie zrealizować swoich celów. Przedsiębiorstwa, funkcjonujące na rynku, muszą sprostać wyzwaniom związanym z koniecznością ciągłego dostosowywania się do zachodzących zmian. Jednak, w miarę przemian społecznych, coraz większym wyzwaniem staje się także pozyskanie i utrzymanie takich zasobów ludzkich, które pozwolą firmom realizować ich strategiczne cele. W obliczu takich wyzwań ważne jest odpowiednie zarządzanie kompetencjami i różnorodnością w firmie.
- a. wiedzę,
- b. umiejętności,
- c. zdolności,
- d. sposoby działania,
- e. cechy osobowości,
- f. postawy,
- g. zainteresowania,
- h. inne cechy, które wykorzystane razem w działaniu prowadzą do osiągnięcia efektów pracy zgodnych z celami strategicznymi danej organizacji.
- a. ogólne i szczegółowe,
- b. progowe i dotyczące działania,
- c. bazowe i wykonawcze.
- a. kompetencje ogólno-organizacyjne, wynikające z celów i zadań ogólnych organizacji, przypisane na różnym poziomie poszczególnym stanowiskom,
- b. kompetencje merytoryczne, dotyczące konkretnej dziedziny w ramach podziału zadań wewnątrz organizacji, w obrębie której ulokowane jest dane stanowisko,
- c. kompetencje zadaniowe, związane z realizowanymi na danym stanowisku zadaniami.
- a. opisach stanowisk,
- b. rekrutacji i selekcji,
- c. systemach ocen pracowniczych,
- d. budowaniu ścieżek kariery.
- a. testy kompetencyjne,
- b. zadania sytuacyjne,
- c. ćwiczenia praktyczne, badające poziom określonych kompetencji,
- d. kwestionariusze rekrutacyjne,
- e. rozmowy kwalifikacyjne z użyciem scenariuszy.