Coraz częściej osoby, które świadczyły pracę w szczególnie uciążliwych warunkach, będąc jednocześnie w służbowej delegacji mają trudności z uzyskaniem od pracodawców zaświadczeń potwierdzających ten fakt.
Według pracodawców praca wykonywana w czasie delegacji nie spełnia kryterium stałego jej wykonywania, co zdaje się potwierdzać pismo Departamentu Warunków Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 grudnia 1999 r., DWP. III. 077/1404/EW/99.
Zdaniem Minister Pracy i Polityki Socjalnej Jolanta Fedak, w świetle rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz. U. Nr 8, poz. 43 z późn. zm.), jak i ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656) – dalej u.e.p. „nie ma znaczenia, czy praca w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze jest świadczona w siedzibie zakładu pracy, czy w ramach delegacji, gdyż samo oddelegowanie do pracy w innym miejscu nie stanowi samoistnej przesłanki odmowy uznania, iż praca świadczona była w warunkach szczególnych”. Ocena, czy dany pracownik wykonuje pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze powinna być dokonywana na szczeblu zakładu pracy, przy uwzględnieniu kryteriów kwalifikowania danego rodzaju pracy stosowanie do art. 3 u.e.p.
Źródło: Rzeczpospolita, Dobra Firma, 2 października 2009 r., Izabela Rakowska-Boroń