Tymczasem w Dolinie Krzemowej czy w krajach Europy Zachodniej wizerunek osobisty profesjonalistów branży HR jest uznawany za podstawowy składnik sukcesu zarówno w przyciąganiu kandydatów, jak i nowych klientów.

Czym zatem jest marka rekrutera, jakie korzyści daje jej sukcesywne kreowanie i jakich narzędzi używać do jej stworzenia?

Zobacz: Chcesz zrobić karierę? Zadbaj o swój wygląd!

Jednym z ważniejszych, a wciąż zaniedbywanych na polskim rynku obszarów branży rekrutacyjnej, jest zagadnienie personal brandingu, czyli pracy nad marką osobistą rekrutera. Pojęcie marki rekrutera jest niczym innym jak wizerunkiem osoby pracującej w branży HR. Wiarygodna marka osobista jest niezwykle przydatna w kilku obszarach. Przekłada się ona na wizerunek naszych klientów, ponieważ w oczach potencjalnych pracowników pośrednik zatrudnienia jest ambasadorem klienta. O ile pracodawcy i agencje zatrudnienia świadomie i kreatywnie podchodzą do zagadnienia employer brandingu, często zapominają o wizerunku samego rekrutera. Markę osobistą można również traktować i wykorzystywać jako narzędzie marketingowe. Jest ona ściśle powiązana z wizerunkiem firmy - im bardziej odpowiada oczekiwaniom klientów, tym skuteczniej może przełożyć się na ich pozyskanie. Ostatecznie, świadome podejście do personal brandingu może przyczynić się do podniesienia prestiżu zawodu. Jak wszyscy wiemy, przyciągając do zawodu utalentowanych i ambitnych pracowników, wpływamy na rozwój branży oraz podniesienie poziomu kompetencji zawodowych.

- Marka rekrutera jest młodym pojęciem na polskim rynku zatrudnienia. Mówi się o tym od niedawna, choć dostrzegam rosnącą świadomość potrzeby budowania wizerunku pracowników w naszych agencjach zatrudnienia – mówi Jarosław Adamkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia. - Jako organizacja branżowa dążymy do podniesienia standardów na krajowym rynku zatrudnienia. Czerpiemy z doświadczenia zagranicznych kolegów, staramy się implementować nowe dla nas, ale sprawdzone, praktyki. Dzięki sporej ilości firm i agencji członkowskich SAZ na bieżąco weryfikujemy proponowane i wprowadzane metody, dopasowując je do lokalnego rynku. Tak jest również w przypadku marki rekrutera – dodaje Adamkiewicz. 

Czytaj: Jak cię widzą, tak cię piszą - o wizerunku w biznesie

Jak zatem budować markę rekrutera? Przede wszystkim świadomie i stopniowo. Personal branding w naszej branży, tak samo jak i w każdej innej, jest procesem długofalowym. Już sama świadomość wpływu wizerunku osobistego na praktykowany zawód ustawia nas w czołówce specjalistów na rynku polskim. Istotne są zarówno kompetencje, doświadczenie i profesjonalizm oraz komunikacja w relacjach z różnymi grupami odbiorców (pracodawcami, kandydatami, kolegami z branży, mediami, kontrahentami) jak i budowanie marki osobistej w mediach. W tym przypadku kluczowe są właściwie utworzone i rozwijane profile w profesjonalnych mediach społecznościowych. Istotne są także tradycyjne media branżowe i biznesowe, gdzie możemy występować w roli ekspertów w swojej dziedzinie. Kolejnym narzędziem może być przyłączenie się do rozpoznawalnej organizacji branżowej, z wartościami której się identyfikujemy. Pozwoli to na potwierdzenie naszej reputacji zawodowej jako pracownika, który zobowiązał się do przestrzegania określonych zasad oraz światowych standardów w branży. 

Źródło: Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia