- Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma wspierać uczenie się przez całe życie. Jego skuteczne funkcjonowanie zadecyduje o przyszłości rynku pracy. Już teraz odczuwamy lukę kompetencyjną, która wynika zarówno z niedostatków systemu edukacji, jak i niskiej aktywności szkoleniowej osób pracujących. Staje się ona coraz bardziej dotkliwa wraz z rosnącym zatrudnieniem, malejącym bezrobociem i coraz większymi trudnościami pracodawców z zatrudnianiem kompetentnych pracowników. Diagnozę potwierdzają dane, zgodnie z którymi ponad 80% pracodawców wskazuje na problemy w pozyskaniu pracowników spełniających ich oczekiwania. Luka kompetencyjna dotyka także pracowników ograniczając ich możliwości znalezienia pracy, rozwoju zawodowego oraz podnoszenia dochodów z pracy. Tym bardziej martwi niski wskaźnik uczestniczenia dorosłych w nieobowiązkowych kursach i szkoleniach, który wynosi jedynie 14%. - mówi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Zdaniem Konfederacji Lewiatan konieczne jest opracowanie i przyjęcie kodeksu dobrych praktyk w obszarze weryfikacji, rozliczania i wydawania decyzji dotyczących środków z KFS. W tym celu należałoby przeprowadzić, wspólnie z firmami szkoleniowymi oraz urzędami pracy, konsultacje.

Lewiatan uważa, że środki z KFS powinny wspierać utrzymywanie miejsc pracy i służyć aktywności edukacyjnej Polaków. Celem proponowanych zmian w Krajowym Fundusz Szkoleniowym powinno być: zwiększenie efektywności wykorzystania środków, ograniczenie obciążeń biurokratycznych i uznaniowości, poprawa transparentności oraz uniemożliwienie wykorzystywania środków KFS niezgodnie z przeznaczeniem.

[-DOKUMENT_HTML-]

Partnerzy społeczni rekomendują:
1. Zdefiniowanie celu KFS jako utrzymanie zatrudnienia i dostosowanie kompetencji do wymagań dynamicznie zmieniającej się gospodarki i rynku pracy;
2. Umożliwienie korzystania ze środków KFS przez wszystkie osoby/podmioty odprowadzające składkę na Fundusz Pracy;
3. Umożliwienie dofinansowania z KFS szkoleń w zakresie tzw. umiejętności miękkich, które są w coraz większym stopniu potrzebne na rynku pracy;
4. Szkolenia dofinansowane ze środków KFS powinny być prowadzone przez podmioty wpisane do Bazy Usług Rozwojowych;
5. Stworzenie ujednoliconych centralnie: wzoru wniosku o dofinansowanie oraz wzorów załączników do wniosku, w tym wzorów umów i publikacja w edytowalnej wersji elektronicznej na centralnej platformie poświęconej KFS;
6. Wprowadzenie ryczałtu maksymalnego finansowania z KFS na jednostkę szkolenia, bazując na rynkowej wycenie usług szkoleniowych;
7. Wprowadzenie górnego limitu rocznego dofinansowania dla firmy, który byłby zróżnicowany ze względu na jej wielkość:
-- dla firm mikro (do 9 pracowników) - 25 tys. zł;
-- dla firm małych i średnich (od 10 do 249 pracowników) - 50 tys. zł;
-- dla firm dużych (250 pracowników i więcej) - 100 tys. zł;
8. Stopniowe zwiększanie limitu środków KFS do 4% w 2018 r. i docelowo 6% w 2019 r.;
9. Umożliwienie dystrybucji środków z KFS w systemie refundacji, promesy lub bonowym;
10. Wprowadzenie mechanizmów oceny skuteczności KFS, np. poprzez weryfikację utrzymania zatrudnienia oraz podniesienia statusu zawodowego pracownika;
11. Finansowanie w ramach KFS powinno się odbywać w formule wieloletniej.
12. Priorytety wydatkowania środków KFS powinny być ustalane na poziomie Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego z uwzględnieniem sytuacji i potrzeb na regionalnych i lokalnych rynkach pracy.

Źródło: Konfederacja Lewiatan