Dużo mówi się o tym, że działy HR powinny wypracować swoje miejsce w biznesie i udowadniać podejmowanymi działaniami, że są ważne dla rozwoju firmy. Jeśli specjaliści HR chcą aktywnie wpływać na kształtowanie firmy, muszą działać zgodnie z zasadami biznesu. Wymaga to ciągłej elastyczności i dopasowywania się do zmian następujących na rynku. Jednocześnie często o dojrzałości marki świadczy to, w jaki sposób traktuje swój wewnętrzny dział HR.

Już dawno zdezaktualizowała się rola działu HR jako jednostki ustalającej procedury, egzekwującej ich wykonanie oraz kontrolującej działania pracowników. Aktualnym wyzwaniem jest rozwijanie możliwości firmy do elastycznego działania, czyli rozwiązywanie problemów w sposób, który kreuje innowacyjność i współpracę, a jednocześnie pomaga adaptować się firmie do otoczenia. Oczywiście tego rodzaju zmiany zachodzą w różnym tempie, w zależności od branży. Jednak są to wymagania, które dotykają coraz większą liczbę firm. Josh Bersin wraz ze swoim zespołem przeprowadził badania dotyczące roli, jaką powinien pełnić współczesny dział HR. Ich rezultaty są ciekawą wskazówką dla specjalistów chcących podążać za trendami rynku pracy. Wraz z rozwojem teorii zarządzania, która początkowo – na przełomie XIX i XX wieku - opierała się na założeniu, że ludzie są dla organizacji, podejście bardzo się zmieniło. Aktualnie firmy z Fortune 500 udowadniają, że to ludzie tworzą organizację, więc kluczem do sukcesu jest przekazanie im swobody działania. Oczywiście wymaga to od działów HR zmiany podejścia na takie, które wspiera zmiany. Tak też dzisiaj praca projektowa odbywa się w małych, samoorganizujących się zespołach, a pracownicy sami wyznaczają sobie cele i wspólnie z przełożonym je omawiają. Wskazuje to na zmiany, jakie zaszły w podejściu do współpracy.

Więcej: hrstandard.pl/2016/10/31/dzialy-hr-agile-hr-department

Źródło: hrstandard.pl, stan z dnia 2 listopada 2016 r.