Wynika to z niedopasowania kompetencyjnego będącego kluczowym problemem polskiego rynku pracy. Jednym z możliwych rozwiązań problemu jest bliska współpraca uczelni z pracodawcami. Firmom umożliwia ona uczestnictwo w kształceniu swoich potencjalnych pracowników i przygotowywaniu ich do wejścia na rynek pracy, a uczniom – poznanie potrzeb przyszłych pracodawców. Przedsiębiorstw, które stosują takie praktyki, jest jednak niewiele, choć w dzisiejszych czasach to konieczność. Niż demograficzny, spowolnienie gospodarcze oraz niedostosowanie kierunków edukacji do potrzeb pracodawców będą wyłącznie pogłębiać i tak już wysokie bezrobocie wśród młodych ludzi oraz problemy pracodawców (zgodnie z wynikami badania Bilans Kapitału Ludzkiego przeprowadzonego przez PARP w partnerstwie z UJ 80 proc. pracodawców ma problemy z rekrutacją1). Im szybciej firmy zrozumieją, że taka kooperacja jest niezbędna, tym lepiej przystosują się do warunków zmieniającego się rynku pracy. Dla przedsiębiorstw podjęcie współpracy na linii biznes–edukacja w dłuższej perspektywie oznacza bowiem mniejsze nakłady na szkolenia nowo zatrudnionych osób oraz skrócenie okresu potrzebnego na ich wdrożenie. Ponadto jest to idealny sposób na pozyskiwanie kompetentnych pracowników, którzy umożliwią firmie skuteczne konkurowanie na rynku. Z punktu widzenia szkół i uczelni taka współpraca oznacza natomiast poszerzanie świadomości młodych ludzi co do potrzeb oraz wymagań pracodawców. Dla społeczeństwa efektem tej kooperacji jest natomiast zmniejszenie luki kompetencyjnej na rynku pracy, obniżenie poziomu bezrobocia strukturalnego wśród młodych ludzi oraz wyeliminowanie problemów pracodawców. Beneficjentami takiej współpracy jesteśmy zatem wszyscy. Praktyka ta jest powszechnie stosowana za naszą zachodnią granicą i przynosi widoczne efekty (bezrobocie wśród młodych ludzi w Niemczech czy Danii nie przekracza 10 proc., u nas wskaźnik ten zgodnie z danymi Eurostatu wynosi 25 proc.). W Polsce wciąż jeszcze nie jest czymś powszechnym. Pracodawców, którzy w tym aspekcie zasługują na wyróżnienie, jest niewielu, jednak niewątpliwie należy do nich Orange Polska i program „Twoja Perspektywa” realizowany przez firmę we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami (PSZK) i Business for Society.

„Twoja Perspektywa” otwiera perspektywy

Program „Twoja Perspektywa” jest przeznaczony dla studentów kierunków: telekomunikacja, informatyka, ekonomia, marketing i zarządzanie, mających za sobą pierwszy rok studiów i będących przed 26. rokiem życia. Do tej pory odbyły się cztery edycje projektu. Celem każdej z nich były: pomoc w rozwijaniu kompetencji studentów, tak aby odpowiadały one potrzebom pracodawców; zbliżenie świata nauki i biznesu, a także zainteresowanie studentów karierą w branży telekomunikacyjnej.
Podstawą projektu są warsztaty na uczelniach, program ambasadorski oraz ogólnopolski konkurs dla studentów. Czwarta edycja projektu poza powyższymi zawierała spotkania studenckich klubów Orange w miastach Euro 2012, badania opinii studentów, ofertę płatnych praktyk w firmie.

IV edycja programu „Twoja Perspektywa” w liczbach
• 54 warsztaty prowadzone przez praktyków Orange Polska w 10 miastach Polski, w których uczestniczyło ponad 900 studentów,
• Program Ambasadorski – 64 studentów na 18 uczelniach,
• konkurs „Twoja Perspektywa” – łączna pula nagród 20 tys. zł, ponad 2 tys. uczestników z całej Polski,
• 11 spotkań Studenckich Klubów Orange w Gdańsku, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu, w których udział wzięło 400 studentów,
• ponad 50 płatnych praktyk w Orange Polska dla zwycięzcy, laureatów i finalistów konkursu oraz dla ambasadorów programu,
•  trzech Campus Recruiterów i zespół projektowy Orange Polska,
• trzy badania opinii studentów obejmujące prawie 3 tys. respondentów.

– W projekcie wzięło udział 18 uczelni z 10 największych ośrodków akademickich – komentuje Agnieszka Krawczyńska, menedżer projektu z ramienia PSZK. – Program ma z roku na rok coraz większy zasięg. Jego rezultaty mierzymy konkretnymi liczbami: zwiększa się liczba studentów objętych programem, mamy coraz więcej uczestników konkursu oraz warsztatów. Program ambasadorski, którego realizację zaczynaliśmy od trzech uczelni wyższych, teraz prowadziliśmy przy pomocy 64 ambasadorów na 18 uczelniach. Dodatkowo po każdej edycji „Twojej Perspektywy” są organizowane płatne praktyki w firmie. Najlepsi studenci, którzy pełnili funkcję ambasadorów programu, po odbyciu praktyk otrzymują propozycję zatrudnienia – dodaje Krawczyńska.
Każde z działań podejmowanych w ramach projektu jest realizowane przez ludzi z pasją. Z ramienia Orange było to ponad 100 pracowników zaangażowanych w różne formy współpracy z młodymi ludźmi polegającej na przygotowywaniu ofert płatnych praktyk, warsztatów merytorycznych, spotkań ze studentami, związanej z organizacją konkursu oraz oceną zgłoszeń.– „Twoja Perspektywa” otwiera perspektywy nie tylko studentom, ale i organizatorom. Naszym celem jest bowiem pozyskanie do pracy kompetentnych, dobrze przygotowanych do zawodu i zaangażowanych w markę młodych ludzi – mówi Michał Lewczuk, kierownik programu „Twoja Perspektywa” z Orange Polska. – Dzięki programowi docieramy do dużej liczby studentów zainteresowanych branżą telekomunikacyjną i naszą firmą, aktywnych młodych ludzi posiadających poszukiwane przez nas kompetencje i umiejętności – dodaje Lewczuk. Podejmowane przez firmę działania budują również jej pozytywny wizerunek, świadczą o zaangażowaniu w edukację i idealnie wpisują się w społeczną odpowiedzialność biznesu.

Pracodawco, wykształć sobie pracownika!

– Aktywnie wspieramy praktyki podejmowane przez pracodawców na rzecz współpracy ze szkołami i uczelniami. W dzisiejszych czasach tylko pracodawcy mogą określić, jacy pracownicy i o jakich kompetencjach będą potrzebni w przyszłości – komentuje Piotr Palikowski, prezes PSZK. – Inicjatywy, które mają na celu kształcenie młodzieży, umożliwienie jej kontaktu z biznesem już na etapie edukacji oraz pokazanie możliwości, jakie są na rynku pracy, służą nam wszystkim, m.in. zapewniając lepszy start w dorosłość młodym ludziom. Dlatego chcemy angażować się w tego typu inicjatywy i razem z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczoś­ci uruchamiamy projekt „Biznes dla Edukacji“, w ramach którego będziemy pokazywać wiele możliwych form współpracy przedsiębiorców ze szkołami oraz profity z takiej kooperacji – mówi Palikowski.
Przykładem takiej współpracy jest właśnie „Twoja Perspektywa“. Dzięki czynnemu wychodzeniu do studentów Orange zapewnia sobie uczestnictwo w edukacji przyszłych kadr, pozyskanie młodych i zdolnych ludzi, którzy będą już znali profil i sposób funkcjonowania firmy. – W ramach „Twojej Perspektywy“ organizujemy praktyki, dajemy dość dużo czasu studenom na to, by poznali firmę i jej pracowników, np. poprzez program ambasadorski, który jest realizowany przez cały rok. Współorganizując program, wychodzimy bowiem z założenia, że najcenniejszą wartością dla uczestników jest szansa na poznanie firmy od środka. To forma reklamy, kreowania pozytywnego wizerunku, dużo jednak silniejsza niż klasyczne akcje związane z budowaniem relacji pomiędzy firmą a jej pracownikami – przekonuje Michał Lewczuk.

Pokolenie Y

Coraz więcej pracodawców uświadamia sobie, jak ważne jest zaangażowanie pracowników w markę. Idealnym sposobem osiągnięcia takiego stanu rzeczy jest szeroki program praktyk i staży umożliwiający absolwentom dalsze zatrudnienie. Taki sposób pozyskania pracownika ma również nieoceniony wpływ na poziom jego zaangażowania i lojalność względem firmy. Jest to szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, gdy na rynek pracy wchodzi pokolenie Y. Dla pracodawców jest ono wyzwaniem przede wszystkim w obszarze szeroko rozumianego zarządzania i motywowania. Najnowsza generacja odróżnia się innym podejściem do pracy. Często statystyczny „Y“ ma bardzo wysokie mniemanie o sobie nieadekwatne do umiejętności i wymagania. Dzięki takim inicjatywom jak „Twoja Perspektywa“ młodzi ludzie zauważają nie tylko swoje mocne strony, ale i swoje braki, lepiej rozumieją siebie i własne kompetencje na rynku pracy. Model zaangażowania biznesu w edukację na przykładzie projektu „Twoja Perspektywa“ jest więc nieoceniony z punktu widzenia zaangażowania i lojalności, która powstaje pomiędzy firmą a młodym człowiekiem, głównie z racji możliwości, jakie zostały mu zaoferowane. Dla pracodawców jest to też niepowtarzalna okazja do poznania oczekiwań pokolenia Y, lepszego z nim komunikowania i dzięki temu zbudowania bardziej dopasowanej oferty dobrego pracodawcy.
Taką możliwość daje niewątpliwie Program Ambasadorski Orange Polska, realizowany przez studentów, a mający na celu regularną współpracę między firmą a uczelniami. Zrekrutowany kandydat na ambasadora uczestniczy w szkoleniu, po czym ma możliwość wykazania się inicjatywą i kreatywnością przy realizacji aktywności ambasadorskich. Jeżeli się sprawdzi, to otrzymuje propozycję podjęcia płatnej praktyki, a często nawet pracy.
– Ambasadorzy są kluczowym ogniwem naszej działalności. Realizują wiele aktywności, promują spotkania, nagłaśniają nasze inicjaty-wy – mówi Krawczyńska. – W zakończonej w lipcu czwartej edycji ambasadorzy programu odegrali szczególną rolę, gdyż bardzo aktywnie wspierali poszukiwania kandydatów do Programu EUROpraktyk 2012, realizowanych w ramach partnerstwa technologicznego Orange Polska przy Mistrzostwach EURO2012 – dorzuca Krawczyńska.
W ostatniej edycji projektu powstała również nowa inicjatywa – Studenckie Kluby Orange. Idea opierała się na budowaniu społeczności wokół zagadnień ważnych z punktu widzenia studentów, młodych profesjonalistów i pracowników firmy. Spotkania Studenckich Klubów Orange miały na celu zaangażowanie grup docelowych wokół tematów budowania kariery zawodowej, dostosowanie zakresu edukacji praktycznej oferowanej na uczelniach wyższych do potrzeb rynku pracy poprzez rozwijanie u studentów umiejętności ważnych z punktu widzenia przyszłego pracodawcy, a także pokazanie studentom możliwości rozwoju zawodowego w branży telekomunikacyjnej oraz IT.

Dopasowany do potrzeb organizacji program dobrych praktyk jest istotnym elementem budującym wizerunek pracodawcy i zapewniającym mu pozyskanie dobrego personelu. Na potencjał, jakość i zastosowanie rozwiązań employer brandingowych danej organizacji ma wpływ głównie dobry pomysł, zaangażowanie zespołu i umiejętność zainteresowania danym programem wybranej grupy docelowej, a nie wielkość firmy czy jej budżet. Dlatego im więcej powstanie praktyk, takich jak „Twoja Perspektywa“, zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i lokalnej, tym mniej będzie problemów ze znalezieniem dobrej kadry, bezrobociem wśród młodych i niedopasowaniem kompetencyjnym na polskim rynku pracy.

Artykuł powstał w ramach patronatu medialnego „Personelu Plus” nad projektem „Biznes dla edukacji”, który Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej informacji o projekcie na stronie: www.biznesdlaedukacji.parp.gov.pl.

Opr. red.

Bibliografia
1 J. Górniak (red.), Kompetencje jako klucz do rozwoju Polski. Raport podsumowujący drugą edycję badań „Bilans Kapitału Ludzkiego” realizowaną w 2011 roku, Warszawa 2012, http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20120425220954/Raport2012_e.pdf?1335384863, dostęp: 21 listopada 2012 r.