W Polsce działa już blisko 500 centrów handlowych, w których zatrudnionych jest 400 tys. osób. Jak pokazują wyniki badania, pracują w nich głównie osoby młode – w wieku 18 – 24 lata (32 proc.) oraz 25 – 30 lat (31 proc.). Jedynie 34 proc. pracowników przekroczyło już 30 rok życia. Młody wiek pracowników uzasadnia w dużej mierze brak zobowiązań rodzinnych – 50 proc. stanowią single (jedynie 29 proc. żyje w związku małżeńskim), 71 proc. nie posiada dzieci. Natomiast niewielka grupa pracujących rodziców ma dzieci w zasadzie w 100 proc. już w wieku szkolnym (55 proc.) i przedszkolnym (40%).

Co ważne, 1/3 pracowników centrów handlowych nadal zdobywa wykształcenie – 19 proc. jest w trakcie nauki, a 16% cały czas się dokształca. Uzasadnia to w dużej mierze powód, dla którego zdecydowali się na pracę w handlu – elastyczny czas pracy był najważniejszy dla osób w wieku do 30 r.ż. - Wyniki badania Kantar Millward Brown potwierdzają trend, który od pewnego czasu obserwujemy w strukturze pracowników centrów handlowych. Są to w większości osoby młode, będące na początku kariery zawodowej, dla których praca w handlu daje po pierwsze możliwość zdobycia niezbędnego doświadczenia zawodowego, po drugie natomiast umożliwia kontynuację nauki, właśnie dzięki elastycznym godzin pracy. Coraz większą grupę stanowią również osoby podejmujące pracę jedynie w weekendy – ze względu np. na dzienny tok studiów – komentuje Radosław Knap, Dyrektor Generalny PRCH.

Pracownicy zapytani o powód pracy w handlu, na pierwszym miejscu wskazali kontakt z ludźmi (40 proc.). Właśnie na element kontaktu, ale również możliwość pracy w zawodzie odpowiadającym kwalifikacjom i doświadczeniu, istotnie częściej wskazywały osoby posiadające dzieci. Dla co czwartego pracownika kluczowe znaczenie ma elastyczny czas pracy – możliwość dopasowania dni oraz godzin pracy do indywidualnych preferencji. Jak pokazują wyniki, 59% osób badanych posiada wykształcenie średnie, co piąta wskazała natomiast, że jest to jedyna praca, jaką udało jej się znaleźć – w szczególności dotyczy to kobiet. I rzeczywiście, dla osób nieposiadających kierunkowego wykształcenia oraz doświadczenia, centra handlowe mogą być jedyną szansą na dobrze płatną pracę – zarobki jako główny powód pracy w handlu wskazało 14 proc. aktualnych pracowników.

- Mając na uwadze wymienione aspekty – przede wszystkim wiek pracowników, status rodzinny, jak również powody, dla których zdecydowali się na pracę w centrach handlowych, propozycja objęcia ich zakazem handlu w niedziele wydaje się coraz bardziej bezzasadna – zupełnie niedopasowana do aktualnych realiów rynkowych. Udział niedziel w obrotach sklepów zlokalizowanych w centrach handlowych to ponad 20%, w outletach – 40% - to właśnie tego dnia centra odwiedza największa liczba klientów, stąd też największe zapotrzebowanie na pracowników, a dla wielu młodych ludzi możliwość uzyskania dodatkowych środków finansowych, dzięki którym mogą godzić pracę z nauką. Jak wynika natomiast z analizy PwC, w przypadku wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, pracę w centrach handlowych straci co najmniej 36 tysięcy osób – niestety prawdopodobnie w większości te pracujące w niepełnym wymiarze godzin – dodaje Radosław Knap.

* Badanie zrealizowane przez Kantar Millward Brown wśród pracowników wylosowanych centrów handlowych na terenie całej Polski, metodą wywiadów bezpośrednich w dniach 31 lipca – 6 sierpnia 2017 r. Wielkość próby n=800, błąd pomiaru 3.5%.