"Pytanie, czy wdrażanie systemu ocen w organizacji jest działaniem racjonalnym, wciąż jednak pozostaje aktualne. Odpowiedź wcale nie jest jednoznaczna. Nadal wielu zwolenników znajdują poglądy, które najbardziej obrazowo przedstawił kilkadziesiąt lat temu William Edwards Deming, nazywając system ocen okresowych „jedną z siedmiu śmiertelnych chorób zarządzania”.

Współcześnie coraz powszechniejsza staje się świadomość, że trudno wskazać rozwiązanie, które zastąpiłoby system ocen okresowych. Można oczywiście zrezygnować z systematycznej oceny pracowników, natychmiast jednak pojawia się pytanie, na jakiej podstawie podejmować decyzje dotyczące kształtowania systemów wynagrodzeń, polityki szkoleniowej, programów rozwoju zawodowego. Czyżby oznaczało to, że wszystkim pracownikom powinniśmy płacić tyle samo, wysyłać ich na identyczne szkolenia itd.? Taki pogląd wydaje się dziś wręcz absurdalny.

Oceny pracowników coraz częściej mają charakter kompetencyjny. Kompleksowe przygotowanie takich rozwiązań wymaga wdrożenia w organizacji systemu zarządzania kompetencjami. Zagadnienia te omawiam szczegółowo w mojej książce Kompetencyjne systemy ocen. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL.
Wspólne dla obydwu tych prac jest przekonanie, że ocena to nie „sąd nad pracownikiem”, lecz dostarczenie zainteresowanemu wyczerpujących informacji zwrotnych na temat jakości jego pracy.
Pytanie dotyczące systemów ocen powinno brzmieć nie „czy oceniać?”, lecz „jak oceniać?”.

Jak oceniać pracowników, aby całe przedsięwzięcie nie stało się źródłem konfliktów pomiędzy przełożonymi a podwładnymi, przyczyną różnych irracjonalnych zachowań, powodem niszczenia „ducha” pracy zespołowej, zaniku motywacji u pracowników? Temu problemowi poświęcona jest właśnie niniejsza książka.

Fragment książki "Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników" M. Sidor-Rządkowskiej

W publikacji kompleksowo omówiono zagadnienia, z którymi należy się zapoznać przed wprowadzeniem systemu ocen sprzyjającego otwartej polityce informacyjnej i wzmacniającego motywację pracowników, takie jak:

  • powiązanie sposobów oceny z typem działalności i celami strategicznymi organizacji,
  • planowanie systemów oraz szko lenia osób oceniających,
  • wybór odpowiednich metod oceny i ustalanie kryteriów,
  • zasady prowadzenia rozmów oceniających,
  • ocena oddolna jako uzupełnienie systemu,
  • unikanie błędów oceniania,
  • system ocen okresowych na tle głównych aspektów polityki personalnej organizacji.

Autorka przytacza również liczne przykłady i studia przypadków oraz zamieszcza bardzo przydatny zestaw formularzy ocen pracowników.

Adresaci:

Publikacja jest przeznaczona nie tylko dla przedstawicieli sektora przedsiębiorstw, ale także administracji publicznej. Zawarte tu metody i wskazówki znajdą zastosowanie zarówno w organizacjach biznesowych, jak i pozakomercyjnych. Stanowi cenne źródło wiedzy dla menedżerów wszystkich szczebli, dyrektorów i pracowników działów personalnych, a także osób zajmujących się naukowo problematyką zarządzania zasobami ludzkimi.

Informacja o autorce:

Dr Małgorzata Sidor-Rządkowska - doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje jako wykładowca na studiach MBA, jest także konsultantem ds. personalnych. Prowadzi szkolenia zarówno w sektorze przedsiębiorstw, jak i w administracji publicznej. Autorka wielu książek, m.in.: Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy, Zarządzanie personelem w małej firmie, Kompetencyjne systemy ocen pracowników, Profesjonalny coaching, Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Jest przewodniczącą jury konkursu Top Menedżer HR.

Zaciekawiła cię propozycja książkowa? Odwiedź księgarnię profinfo, aby dokładnie zapoznać się z ofertą!