– W bieżącym roku zanotujemy po raz kolejny wzrost zatrudnienia, co przełoży się na wyniki finansowe spółki, bo osiągniemy dwucyfrowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem – zauważa Mariusz Odkała, prezes zarządu w spółce Teleperformance Polska. – Szczególnie intensywnie zwiększamy liczbę zatrudnionych w projektach wielojęzycznych, tam, gdzie pracują obywatele 30 krajów. Czeka nas zatem kolejny bardzo dobry rok dla Teleperformance. To kontynuacja trendu, który zapoczątkowaliśmy już trzy lata temu.
Polska jest jedną z kluczowych lokalizacji sektora firm outsourcingowych (zlecających poszczególne procesy biznesowe na zewnątrz) w Europie. Zdaniem specjalistów jej rola w najbliższych latach jeszcze wzrośnie. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, gdy idea tego rodzaju działalności dopiero raczkowała, krajowe call center były jednymi z pierwszych i najszybciej rozwijających się firm tej branży. Obecnie sektor zatrudnia ponad 100 tys. pracowników w 213 biurach na terenie całego kraju.
Czytaj: Outsourcing pracowniczy może pociągnąć na dno
Jak wynika z ostatniej analizy firmy badawczej PMR, dwie trzecie działających na tym rynku spółek to firmy średniej wielkości, zatrudniające od 51 do 200 osób. Większe przedsiębiorstwa, dysponujące ponad 500 stanowiskami telemarketerów, stanowią 4 proc. rynku, a najmniejsze, gdzie liczba miejsc pracy nie przekracza 50, odpowiadają za ok. 9 proc. Udziały te dotyczą jednak badanej przez pracownię grupy 90 na około 160 działających na rynku podmiotów. Uwzględniając wszystkie udziały podmiotów małych i mikro- w całkowitej liczbie stanowisk rośnie.
– Jeżeli popatrzymy na strukturę zatrudnienia, to zobaczymy, że pracują z nami przede wszystkim obywatele polscy, natomiast niekoniecznie wykonujący swoje obowiązki w języku ojczystym – wyjaśnia Mariusz Odkała. – Rozkład językowy świadczonych usług wskazuje, że posługują się przede wszystkim językami angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim oraz językami wschodnioeuropejskimi. Takich ludzi obecnie także poszukujemy. Zależy nam na bardzo dobrych kompetencjach językowych, może nawet na poziomie native. Niekoniecznie muszą być to być osoby mające jakieś inne wykształcenie.
Teleperformance jest światowym liderem w dziedzinie wielokanałowego outsourcingu usług obsługi klienta. Oferuje swoim odbiorcom komunikację z konsumentami, wsparcie techniczne, pozyskiwanie klientów, rozwiązania cyfrowe, analitykę, tzw. back-office (zaplecze administracyjne) oraz inne specjalistyczne usługi. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność na ponad 160 rynkach całego świata, zatrudniając w 311 miejscach 190 tys. osób władających w sumie 75 językami.
– Wzrost skali naszej działalności przekłada się bezpośrednio na wyzwania związane chociażby z miejscem pracy – zauważa Mariusz Odkała. – Nowy oddział w Warszawie powstał dla jednego z naszych klientów. To bardzo nowoczesne miejsce. Na tym w tym roku poprzestaniemy. Natomiast nadal chcemy inwestować w ludzi. Musimy skupić się na naszych pracownikach, zagwarantować im bardzo dobre warunki pracy i rozwoju.