Kiedy należy wypłacić odprawę emerytalną?
Pracownik sam złożył wypowiedzenie umowy o pracę, celem odejścia na wcześniejszą emeryturę - 60 lat ukończone, 15 lat pracy w warunkach uciążliwych. Został zwolniony z pracy, ale nie posiada decyzji ZUS o przyznaniu emerytury.
Kiedy pracodawca musi wypłacić odprawę emerytalną:
czy w dniu rozwiązania umowy o pracę

czy dopiero po otrzymaniu decyzji ZUS o przyznanej emeryturze?
Odprawę emerytalną należy wypłacić w dniu ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę.
Według art. 921 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Wynika, że okolicznością decydującą o prawie do odprawy jest spełnianie warunków uprawniających do emerytury (bez wyodrębnienia emerytury w obniżonym wieku emerytalnym ze względu na pracę w szczególnych warunkach), a nie posiadanie decyzji ustalającej prawo do emerytury. Liczy się także ustanie stosunku pracy. Wynika stąd wniosek, że odprawę emerytalną należy wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy. Tak przyjął SN stwierdzając w wyroku z dnia 9 kwietnia 1998 r. (I PKN 508/97, OSNP 1999/8/257), że roszczenie o zapłatę odprawy emerytalnej jest wymagalne od dnia rozwiązania stosunku pracy, także wtedy, gdy orzeczenie przyznające emeryturę zostało wydane później, i bez względu na datę, kiedy pracodawca powziął wiadomość o wydaniu decyzji przyznającej emeryturę.

Dorota Dzienisiuk - specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych