Uruchomiona w ubiegłym roku Platforma Usług Elektronicznych umożliwia podatnikom m.in. dostęp do swoich danych zapisanych w ZUS-ie oraz rezerwację wizyt. Obywatele mogą wyliczyć prognozowaną emeryturę oraz przejrzeć informacje o swoich ubezpieczeniach. Poprzez PUE sprawdzimy też, jakie przyznano nam renty lub zasiłki. Platforma informuje też o należnych składkach, a przedsiębiorcy mają dostęp do systemu ePłatnik.

 – Takie mamy plany wspólne, żeby Poczta stała się elementem dystrybucji dostępu do usług elektronicznych dla obywateli, ponieważ oni mają więcej placówek niż ZUS, niż jakakolwiek inna instytucja – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS-u.

Aby skorzystać z możliwości Platformy Usług Elektronicznych trzeba mieć tzw. profil zaufany, czyli bezpłatną formę podpisu elektronicznego. Warunkiem jego uzyskania jest założenie konta użytkownika oraz złożenie wniosku o potwierdzenie takiego profilu. W kolejnym kroku należy uwierzytelnić nadany profil zaufany. Wiąże się to dzisiaj z wizytą w oddziale ZUS albo w jednym z urzędów skarbowych. Dzięki współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Pocztą Polską już niedługo nie będzie to konieczne, bo wiarygodność profilu będzie można potwierdzić na poczcie. Tutaj tez będzie można dokonać wszelkich formalności z tym związanych.

 – To jest też kwestia zmiany przepisu prawa, żeby Poczta Polska mogła być jednym z dystrybutorów profilu zaufanego. Ten przepis jest przygotowywany i myślę, że zostanie uchwalony w tym roku – tłumaczy Derdziuk.

 – Sądzę, że II kwartał będzie takim realnym terminem, kiedy te dodatkowe inne usługi będą mogły być realizowane na rzecz obywateli – dodaje Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.