W pierwszym czytaniu Sejm rozpatrzył trzy poselskie projekty ustaw o jednorazowym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w 2016 r. Wypłata jednorazowego wsparcia miałaby zrekompensować osobom z najniższymi świadczeniami bardzo niską waloryzację w marcu 2016 r.

Projekty zostały złożone przez Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego (druk nr 80), Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość (druk nr 81) oraz Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska (druk nr 82).

Zgodnie z projektami prawo do dodatku oraz jego kwota ma być uzależniona od wysokości świadczeń przysługujących 29 lutego 2015 r. Dodatek ma wynieść: 400 zł jeśli świadczenie lub suma świadczeń nie przekracza 900 zł - zgodnie z projektem Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Projekty Klubów Parlamentarnych Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zakładają kwotę 350 zł. W przypadku gdy świadczenie lub suma przysługujących świadczeń wynosi między 900 zł a 1100 zł dodatek – zgodnie z propozycjami wszystkich trzech klubów – wyniesie 300 zł. O sto złotych mniej, czyli 200 zł, mają dostać osoby, których świadczenie lub suma świadczeń wynoszą powyżej 1100 zł i nie przekraczają 1500 zł. 50 zł dodatku przewiduje projekt KP PiS, w przypadku gdy świadczenie lub suma świadczeń wynosi od 1500 zł do 2000 zł. Projekty Klubów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego zakładają dla tych emerytów kwotę 100 zł.

Zgodnie z proponowanymi w projektach regulacjami, w razie zbiegu prawa do świadczeń, osobie uprawnionej będzie przysługiwać jeden dodatek, podobnie jak w przypadku, gdy do renty rodzinnej uprawniona będzie więcej niż jedna osoba. Jednocześnie projekty zakładają, że od dodatku nie będzie odprowadzany podatek dochodowy ani składki na ubezpieczenie zdrowotne. Z tej kwoty nie będzie się też dokonywać potrąceń i egzekucji.

Według wszystkich wnioskodawców wypłata jednorazowego wsparcia ma zrekompensować osobom z najniższymi świadczeniami bardzo niską waloryzację w marcu 2016 r. Wszystkie projekty zakładają wejście w życie proponowanych regulacji 1 marca 2016 r.

Projekt trafił do dalszych prac w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Finansów Publicznych.

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 17 grudnia 2015 r.