Odpowiedź

Obowiązki podmiotu organizującego określone wydarzenie (imprezę) na terenie zakładu pracy, w którym uczestniczyć będą nie tylko pracownicy, ale również członkowie ich rodzin oraz inni zaproszeni goście, będą uzależnione od liczby zaproszonych oraz charakteru imprezy, co do której zastosowanie mogą mieć przepisy ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn.: Dz. U. 2015 r. poz. 2139) - dalej u.b.i.m.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 3 u.b.i.m., przez imprezę masową należy rozumieć jedną z dwóch rodzajów imprez:
1.    imprezę masową artystyczno-rozrywkową oraz
2.    masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej.

Powyższy przepis zawiera też katalog wyłączeń z zakresu pojęcia imprezy masowej, które można podzielić na dwie grupy. W pierwszej z nich znajdują się wyłączenia z uwagi na szczególne miejsce przeprowadzania imprezy (m.in. organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury).

Druga grupa została wyłączona ze względu na charakter i rodzaj imprezy, a także osoby w nich uczestniczące. W ten sposób wyłączeniu podlegają imprezy organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży, imprezy sportowe organizowane dla sportowców niepełnosprawnych, imprezy sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępne i nieodpłatne, organizowane na terenie otwartym, a także imprezy zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników.

Właśnie z uwagi na to ostatnie wyłączenie (imprezy zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników), w przypadku, gdyby impreza była urządzona wyłącznie dla pracowników danego pracodawcy-organizatora (a więc tylko te osoby były uprawnione do uczestniczenia w niej), nie miałaby ona charakteru imprezy masowej w rozumieniu u.b.i.m. W takim przypadku nie miałoby nawet znaczenia to, czy byłaby odpłatna.
Z uwagi na to, że w opisanym przypadku pracodawca zamierza rozszerzyć listę gości i oprócz swoich pracowników w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.), zaprasza również ich rodziny, a także innych gości, opisana impreza nie będzie podlegała zwolnieniom, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. f u.b.i.m.

W związku z tym pracodawca, przed zorganizowaniem imprezy, powinien dopełnić wszelkich formalności wynikających z u.b.i.m., a w szczególności, zgodnie z art. 25 ust. 1 u.b.i.m., nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia powinien:
1.    wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej;
2.    zwrócić się do właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach.

Ponadto, zgodnie z art. 6 u.b.i.m., organizator takiej imprezy powinien zapewnić:
1.    spełnienie wymagań określonych, w szczególności, w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
2.    udział służb porządkowych, służb informacyjnych oraz kierującego tymi służbami kierownika do spraw bezpieczeństwa,
3.    pomoc medyczną,
4.    zaplecze higieniczno-sanitarne,
5.    wyznaczenie dróg ewakuacyjnych oraz dróg umożliwiających dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji,
6.    warunki do zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej,
7.    sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych,
8.    wydzielone pomieszczenia dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej.

Jeśli organizowana przez pracodawcę impreza nie spełniałaby przesłanek imprezy masowej (uczestniczyłoby w niej mniej niż 1000 osób – jeżeli odbywałaby się w obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie takiej imprezy, bądź też mniej niż 500 osób – jeżeli odbywałaby się w budynku umożliwiającym przeprowadzenie takiej imprezy), na jej organizatorze nie ciążyłyby wskazane obowiązki.

Powinien natomiast zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom na zasadach ogólnych, a w szczególności spełnić wszelkie wymagania z zakresu ochrony przeciwpożarowej (jeżeli jest właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem budynku odpowiedzialnym za ochronę przeciwpożarową, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Spraw Zewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dz. U. Nr 109, poz. 719 oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1422).

Odnosząc się do kwestii wypadku uczestnika imprezy, należy wyjaśnić, że przepisy nie regulują trybu postępowania w takich przypadkach, jak ma to miejsce w przypadku wypadku pracownika. Organizator powinien zatem udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy, a poszkodowany – jeżeli wykaże, że do zdarzenia doszło na skutek winy organizatora – będzie mógł ubiegać się od niego świadczeń odszkodowawczych na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.). Warto zatem wykupić stosowną polisę od odpowiedzialności cywilnej na wypadek takiego zdarzenia.

Maciej Ambroziewicz
 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów