Odpowiedź

Nie ma aktu prawnego określającego szczegółowe wymagania dla obiektów świadczących usługi fryzjerskie. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 17.02.2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz.U. Nr 31, poz. 273) zostało uchylone. Nie oznacza to, że rozpoczęcie i prowadzenie działalności usługowej w zakresie fryzjerstwa może odbywać się w sposób dowolny. Rozpoczęcie działalności wiąże się z koniecznością dostosowania lokalu użytkowego do przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015 r. poz. 1422) - dalej r.w.t.b.u. Jeśli w zakładzie będą zatrudnieni pracownicy, niezbędne jest spełnienie szeregu norm bhp wynikających z ustawy z 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.) - dalej k.p. oraz przepisów wykonawczych.

Uzasadnienie

Prowadzenie działalności usługowej w zakresie fryzjerstwa wiąże się z koniecznością dostosowania lokalu użytkowego do wymagań r.w.t.b.u. Aspekty bhp nabierają szczególnego znaczenia w przypadku, gdy pracę w salonie będą świadczyły osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy. Rolą podmiotu, który staje się pracodawcą jest zapewnienie warunków technicznego bezpieczeństwa pracy wynikających z powszechnych przepisów bhp – zarówno zawartych w k.p., jak i rozporządzeń wykonawczych – szczególnie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.) – dalej r.b.h.p. Jeśli personel zakładu ma być zatrudniony na podstawie stosunku pracy, rolą pracodawcy zgodnie z § 14 r.b.h.p jest zapewnienie, aby pomieszczenia pracy były utrzymywane w czystości i porządku oraz okresowo remontowane i konserwowane w celu zachowania wymogów bhp. Ponadto zgodnie z § 15 r.b.h.p., pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami. Należy ponadto zadbać o właściwą wysokość pomieszczeń określoną w § 20 r.b.h.p., jak również pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne.
Przed rozpoczęciem działalności w zakresie fryzjerstwa zaleca się uzyskanie pozytywnej opinii sanitarnej – w kwestii spełnienia wymagań sanitarno–higienicznych w lokalu, w którym świadczone będą zabiegi. Zgłoszenie zmierzające do uzyskania opinii wiąże się z wizytą przedstawiciela właściwej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej oraz wpisaniem zakładu na listę obiektów nadzorowanych przez stację.

Sebastian Kryczka, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 24 kwietnia 2017 r.

  Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów