Pytanie pochodzi z Serwisu BHP.

1. Kwalifikacja prawna wypadku osoby przemieszczającej się pomiędzy różnymi siedzibami pracodawcy będzie uzależniona od celu tej podróży i lokalizacji siedzib pracodawcy, pomiędzy którymi przemieszcza się poszkodowany. Jeżeli wypadek będzie miał miejsce w tej samej miejscowości, w której pracownik wykonuje pracę, będzie to wypadek przy pracy, natomiast jeżeli zdarzenie będzie miało miejsce podczas przemieszczania się pracownika poza granicą administracyjną miejscowości, w której znajduje się siedziba główna pracodawcy – będzie to wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy.
2. Prowadzenie "zeszytu wyjść służbowych" lub każdorazowe wystawianie "delegacji", jest sprawą organizacyjną każdego pracodawcy i nie jest obowiązkowe w świetle przepisów bhp, natomiast może być cennym dowodem, czy pracownik faktycznie wykonywał pracę, czy też np. załatwiał sprawy prywatne w godzinach pracy.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 z późn. zm.) – dalej u.u.w., za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Za wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy, zgodnie z art. 3 ust. 2 u.u.w., traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:
1) w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone w ust. 1, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań,
2) podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony,
3) przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
W związku z powyższym, kwalifikacja prawna wypadku osoby przemieszczającej się pomiędzy różnymi siedzibami pracodawcy będzie uzależniona od celu tej podróży i lokalizacji siedzib pracodawcy, pomiędzy którymi przemieszcza się poszkodowany.
Odrębną kwestią jest prowadzenie przez pracodawcę "zeszytu wyjść służbowych" lub wystawianie delegacji służbowych. Prowadzenie takiego zeszytu lub wystawienie "delegacji" może być cennym dowodem w razie wątpliwości członków zespołu powypadkowego co do tego, czy pracownik faktycznie wykonywał pracę, czy np. załatwiał prywatne sprawy w godzinach pracy. Trzeba jednak pamiętać, że jest to wyłącznie kwestia organizacyjna danego zakładu pracy i nie ma prawnego obowiązku prowadzenia takich ewidencji.

Przykłady
1. Zdarzenie wypadkowe podczas przemieszczania się pracownika (np. przedstawiciela handlowego) z biura firmy mającej siedzibę w mieście X przy ul. A, do magazynu zlokalizowanego również w mieście X przy ul. B, w celu odebrania np. nowych wzorników oferowanych przez firmę produktów, powinno być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.
2. Zdarzenie wypadkowe podczas przemieszczania się pracownika (np. audytora wewnętrznego) z biura firmy mającej siedzibę w mieście X, do oddziału firmy zlokalizowanego w mieście Y, w celu przeprowadzenia audytu, powinno być zakwalifikowane jako zrównane z wypadkiem przy pracy.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.