W wielu branżach można już mówić o rynku pracownika, który dla pracodawców jest bezwzględny. Jeśli pracownik nie otrzymuje tego, czego oczekuje i co go motywuje – nie jest lojalny.
Rynek pracy ma się coraz lepiej, spada bezrobocie i przybywa ofert pracy. Ale taka sytuacja, o ile dobra dla zatrudnionych, dla pracodawców oznacza większą rywalizację o pracowników i konieczność zaangażowania się w powstrzymanie niekontrolowanego ich odpływu. Rotacja obniża efektywność, powoduje zachwianie współpracy w zespołach i pogarsza atmosferę. Na dodatek rekrutacja oraz przystosowanie nowych osób do nowego miejsca pracy nie dość, że kosztuje, to na ogół trwa nawet kilka miesięcy. Jak przeciwdziałać rosnącej rotacji kadr? Przede wszystkim warto monitorować postawy pracowników, aby dowiedzieć się, co wpływa na ich satysfakcję i zaangażowanie, a co zniechęca. Jak wynika z badania „Szczęśliwy jak Polak w pracy”, przeprowadzonego przez niezależny instytut Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, zarobki nie są jedynym czynnikiem motywującym do pracy. Równie ważna jest atmosfera i przyjazne relacje, czyli jak mówią milenialsi „fajny klimat”, który powinien wyzwalać aktywność i inicjatywę. Pracownicy chcą być doceniani i motywowani przez bezpośrednich przełożonych i cenią te firmy, które umożliwiają im zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą. Niezadowalające wynagrodzenie wcale nie jest, jak mogłoby się wydawać, głównym czynnikiem demotywującym. Pracownicy zapytani przez Millward Brown o to, co ich demotywuje w pierwszej kolejności wskazali na niekompetencję szefów, złe zarządzanie i niedocenianie przez przełożonych ich wysiłków. Pracowników zniechęcają również ograniczone możliwości rozwoju, złe warunki pracy i brak wyzwań.
Więcej: hrstandard.pl/2016/12/08/sodexo-motywacja-zwolnienie
Źródło: hrstandard.pl, stan z dnia 9 grudnia 2016 r.