Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.

Niezależnie od wybranego sposobu odśnieżania, pracodawca powinien rozpoznać ryzyko wypadkowe. Podczas odśnieżania plandeki samochodu lub naczepy występuje m.in.: możliwość upadku z wysokości (drabiny, rampy), możliwość uderzenia o nieruchome przedmioty (samochód, naczepa, rampa, drabina), możliwość poślizgnięcia się i upadku na płaszczyźnie, możliwość przysypania zgarnianym z naczepy śniegiem, możliwość przeciążenia, wyziębienia i przemoczenia. Po szczegółowym rozpoznaniu zagrożenia pracodawca powinien ustalić i zastosować skuteczne przeciwdziałania zagrożeniom, w tym: zastosować środki ochrony indywidualnej i odzież do pracy w warunkach zimowych (m.in. wyposażenie pracowników w kurtki z kapturem, obuwie o antypoślizgowej podeszwie z protektorami, rękawice, w niektórych przypadkach kaski do ochrony głowy); wyposażyć stanowisko odśnieżania w odpowiedni sprzęt, m.in.: w sprawne drabiny rozstawne, szczotki na długich trzonkach, które nie powinny być łączone, łopaty do odgarnięcia śniegu. W zależności od wybranej metody odśnieżania pracodawca powinien ustalić, czy do odśnieżania plandeki naczepy i samochodu należy wyznaczyć więcej niż jednego pracownika, z myślą o asekuracji lub z powodu wielkości zadania. Po rozpoznaniu i udokumentowaniu zagrożeń, pracodawca powinien sporządzić instrukcję bezpieczeństwa i higieny pracy podczas odśnieżania plandeki samochodu i naczepy.
Instruktaż stanowiskowy powinien być przeprowadzony zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.) - dalej r.s.b.h.p. Zgodnie z § 11 r.s.b.h.p. instruktaż stanowiskowy powinien być przeprowadzony przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku, dla: pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym oraz innym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych; pracownika przenoszonego na to stanowisko; ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu oraz studenta odbywającego praktykę studencką. Pracownik wykonujący pracę na kilku stanowiskach pracy powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk. Czas trwania instruktażu stanowiskowego powinien być uzależniony od przygotowania zawodowego pracownika, dotychczasowego stażu pracy oraz rodzaju pracy i zagrożeń występujących na stanowisku pracy, na którym pracownik ma być zatrudniony. Instruktaż stanowiskowy powinna przeprowadzić wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego. Instruktaż stanowiskowy powinien być zakończony sprawdzianem wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania pracy zgodnie z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowiącym podstawę dopuszczenia pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Podczas szkolenia pracownikom powinny być przekazane informacje m.in. dotyczące oceny zagrożeń, przeciwdziałania zagrożeniom oraz treść instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy podczas odśnieżania samochodów i naczep. Odbycie instruktażu pracownik powinien potwierdzić (§ 12) na piśmie, w karcie szkolenia wstępnego (ogólnego i na stanowisku pracy), która powinna być przechowywana w aktach osobowych pracownika. Wzór karty szkolenia wstępnego został określony w załączniku nr 2 do r.s.b.h.p.
Temat bezpieczeństwa i higieny pracy podczas odśnieżania plandek samochodu ciężarowego i naczepy może być elementem uwzględnionym podczas instruktażu stanowiskowego na stanowisku np. kierowcy, ale również może występować jako samodzielny temat instruktażu, np. w przypadku, gdy podczas instruktażu na stanowisku kierowcy, nie uwzględniono tematu odśnieżania, albo też w przypadku, gdy obowiązek odśnieżania zostanie rozszerzony również na innych pracowników. Czas trwania takiego szkolenia powinien być uzależniony od potrzeb.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.