Odpowiedź: Podróż zagraniczna obejmuje okres od chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju do chwili lądowania samolotu w drodze powrotnej na pierwszym lotnisku w kraju.

Uzasadnienie: Zgodnie z art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p., pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej odbywanej poza granicami kraju określone zostały w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013, poz. 167) - dalej r.n.p.s.
Przepisy rozporządzenia mają obowiązek stosować pracodawcy sfery budżetowej oraz pozostałe firmy, które nie uregulowały zasad odbywania i rozliczania podróży służbowych w przepisach wewnętrznych (regulaminach, umowach o pracę).
Zgodnie z § 12 r.n.p.s., czas pobytu pracownika poza granicami kraju liczy się przy podróży odbywanej środkami komunikacji:
1) lądowej - od chwili przekroczenia granicy państwowej w drodze za granicę do chwili jej przekroczenia w drodze powrotnej do kraju;
2) lotniczej - od chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju do chwili lądowania samolotu w drodze powrotnej na pierwszym lotnisku w kraju;
3) morskiej - od chwili wyjścia statku (promu) z ostatniego portu polskiego do chwili wejścia statku (promu) w drodze powrotnej do pierwszego portu polskiego.
A zatem czas zagranicznej podróży służbowej liczony jest, w przypadku podróży odbywanej samolotem, od chwili startu samolotu w drodze za granicę. Czas spędzony przez pracownika w samolocie, przeznaczony na przygotowanie samolotu do startu, nie podlega zatem wliczeniu do czasu zagranicznej podróży służbowej. Może on natomiast zostać zaliczony do czasu krajowej podróży służbowej (gdy np. samolot startuje z położonego w Polsce lotniska nie będącego lotniskiem macierzystym) lub po porostu do czasu pracy pilota (gdy start odbywa się z macierzystego lotniska w kraju).