Firmy z tego sektora zajmują pierwsze cztery miejsca w rankingu. Oprócz nich dominują spółki technologiczne i z sektora elektroniki. Dotychczasowego lidera – Toyotę – w tym roku wyprzedził Ford. W pierwszej trójce znalazła się także Honda. Tegoroczna lista najlepszych 50 firm pokazuje, że coraz więcej branż podejmuje działania, mające na celu publiczną prezentację informacji dotyczących ich zaangażowania w sferze ekologii czy szerzej zrównoważonego rozwoju / odpowiedzialnego biznesu (CSR – Corporate Responsibility), w tym gotowość do raportowania tego wymiaru ich działalności zewnętrznym interesariuszom.
Ranking „Best Global Green Brands” bierze pod uwagę dwa wymiary działalności przedsiębiorstw: aktywność w zakresie ekologii oraz ich wizerunek ekologiczny, tj. sposób postrzegania działań ekologicznych przez klientów oraz podejście do komunikacji firmy z rynkiem.
Deloitte ocenia podejmowane działania ekologiczne oraz rozwiązania wdrożone w przedsiębiorstwach. Marki muszą wykazać swój ekologiczny charakter w sześciu analizowanych obszarach:
- Działalność operacyjna - energooszczędność produkcji, materiałów, zarządzanie odpadami, oszczędność energii etc.
- Produkt, świadczona usługa – „zielone atrybuty”.
- Transport i logistyka (raportowanie i mierzenie), w tym ograniczanie stopnia ich wpływu na środowisko.
- Zarządzanie łańcuchem dostaw, w tym ograniczanie skali jego wpływu na środowisko.
- Zaangażowanie właścicieli firmy oraz pracowników w działania/rozwiązania ze sfery ekologicznej.
- Polityki i procedury wdrożone w firmie w celu efektywnego zarządzania skutkami prowadzenia działalności wpływającymi na środowisko naturalne oraz realizowania stosownych programów środowiskowych.
Interbrand ocenia marki pod względem wizerunku – firmy muszą dbać o pozytywne postrzeganie ich przez odbiorców poprzez wiarygodne przedstawianie ich zaangażowania w zakresie oddziaływania na środowisko. Elementy oceny:
- Autentyczność działań.
- Waga działań (istotność problemów).
- Odmienność działań firmy w stosunku do konkurencji.
- Konsekwencja i spójność podejmowanych inicjatyw.
- Poziom zrozumienia generalnej problematyki ekologicznej.
- Świadomość klientów dot. działań firmy oraz posiadanej reputacji na rynku.
„Z naszego raportu wynika, że każdy element układanki: działalność operacyjna, konsumenci, pracownicy, dostawcy, organy rządowe oraz inwestorzy muszą wykazać zaangażowanie i chęć współpracy, aby inicjatywy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju, przeszły na bardziej zaawansowany poziom” – mówi Jez Frampton, Globalny Dyrektor Generalny Interbrand.
W tegorocznym rankingu firmy z branży motoryzacji, elektroniki i technologii stanowią niemal 50 procent jego składu. Spośród nich dziesięć firm wywodzi się z sektora motoryzacyjnego, a dwanaście z branży elektroniki i technologii.
TOP 10 - Best Global Green Brands 2014
Po raz pierwszy w historii rankingu, odnotowano zmianę lidera – firma Ford zdetronizowała Toyotę, która zajmowała pierwszą pozycję od 2011 roku, natomiast w tegorocznym zestawieniu spadła na miejsce drugie. Za nią uplasowały się: Honda (miejsce 3), Nissan (miejsce 4) oraz Panasonic (miejsce 5).
Koncerny motoryzacyjne stanowią 20 proc. wszystkich firm, które znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce. „Koncerny samochodowe przywiązują coraz większą wagę do kwestii ochrony środowiska, nie tylko dlatego, że wymaga tego od nich prawo, ale także dlatego, że rośnie świadomość ekologiczna wśród konsumentów, a media poświęcają temu tematowi wiele miejsca. Należy więc oczekiwać, że wiodący producenci aut nadal będą angażować znaczne środki finansowe oraz swoje know how w skonstruowanie auta, które zyska miano najbardziej ekologicznego" – wyjaśnia Tomasz Pałka, ekspert ds. motoryzacji, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte. Przykładowo Ford, który rok wcześniej zajmował drugie miejsce w rankingu, ma obecnie w swojej ofercie pięć pojazdów elektrycznych. Firma inwestuje też w badania dotyczące rozwoju technologii wodorowych oraz ogniw paliwowych.
Choć firmy reprezentujące sektory elektroniki i technologii zajmują prawie 25 proc. miejsc w rankingu, w ramach tej branży można zaobserwować największe rozbieżności – zarówno w pozytywnym jak i negatywnym sensie. Oznacza to, że firmy te powinny wzmocnić swoje proekologiczne wysiłki albo też popracować nad tym, jak ich inicjatywy są odbierane przez opinię publiczną.
W najnowszym raporcie znalazło się trzech debiutantów: Chevrolet (32. miejsce), Disney (49. miejsce) i Heineken (50. miejsce). Największe awanse zaś zanotowały firmy Ikea (o 14 pozycji na 19. miejsce) oraz Zara (o 14 pozycji na 34. miejsce). W pierwszej dziesiątce rankingu po raz pierwszy znalazły się koncerny Sony (7. miejsce) oraz Adidas (8. miejsce).
Skutecznym sposobem na wyrównanie różnicy między rzeczywistymi działaniami a ich percepcją społeczną jest zaangażowanie się w inicjatywy ekologiczne i programy, które będą nierozerwalnie utożsamiane z daną marką. „Korporacje na całym świecie intensywnie pracują nad wzmocnieniem swojego zaangażowania w sferze ekologii, jak i szerzej pojętym obszarze zrównoważonego rozwoju. Firmy, które chcą odnieść sukces na tym polu, muszą otwarcie komunikować się ze swoimi klientami, opinią publiczną, ale także inwestorami. Nagrodzone marki udowadniają, że rzeczywiste działania połączone z pozytywnym wizerunkiem, mogą przynieść spodziewane rezultaty” – mówi Jacek Kuchenbeker, Starszy Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Deloitte, Lider zespołu świadczącego usługi z obszaru odpowiedzialnego biznesu.
Metodyka badania
Ranking „Best Global Green Brands 2014” opublikowano w USA pod koniec czerwca br.
Podstawą rankingu był coroczny raport firmy Interbrand poświęcony 100 najlepszym markom, które przynoszą rekordowe zyski swoim właścicielom (Best Global Brands). Aby znaleźć się w pierwszej pięćdziesiątce rankingu, organizacje muszą być skuteczne zarówno pod względem wyników osiąganych w obszarze środowiska, jak również kreowania swojego wizerunku.
Firma Deloitte (oddział USA) analizowała wyniki każdej marki pod względem zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę dane pochodzące z publicznych źródeł, m.in. z raportów CSR danej firmy czy rocznych sprawozdań finansowych. Interbrand badał z kolei ekologiczny wizerunek firm wśród ponad 10 tys. respondentów: po tysiąc osób w każdej z 10 największych gospodarek świata.
W raporcie używane jest określenie „luka” (Gap Score). Jest to różnica między wynikami (działaniami ekologicznymi firmy) a wizerunkiem ekologicznym. Luka dodatnia oznacza, że wyniki w obszarze środowiska są w rzeczywistości lepsze niż to co się wydaje konsumentom. Luka ujemna oznacza, że w oczach klientów marka lepiej sobie radzi w obszarze ochrony środowiska niż ma to miejsce w rzeczywistości.
Ostateczne wyniki rankingu pochodzą z połączenia uzyskanych punktów za wyniki i wizerunek. W sytuacji, gdy wizerunek jest lepszy niż rzeczywiste rezultaty stosuje się czynnik dyskonta. Ostateczny ranking jest opracowywany na podstawie zmiany w ogólnym wyniku marki w stosunku do wyników osiągniętych w roku 2013.