Na drugim miejscu znalazło się określenie strategii (72 proc. wskazań), a na trzecim - diagnoza potencjału zawodowego i wsparcie emocjonalne (66 proc. wskazań).

- Pracodawcy mając możliwość opracowania „idealnego” programu outplacement, koncentrują się na elementach, które są ważne także z perspektywy jego uczestników - zauważa Izabela Michaliszyn, Outplacement Project Manager w BIGRAM.

Zaplanowany w ten sposób outplacement odpowiada aktualnym wymogom rynku pracy. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej jest jednym z najważniejszych elementów procesu poszukiwania pracy, ponieważ stanowi w pewnym sensie zwieńczenie wcześniejszych działań, takich jak określenie wartości osoby poszukującej nowego zatrudnienia na rynku pracy czy uspójnienie jej wizerunku.  

Polecamy: Firmy wspierają zwalnianych pracowników

Za najważniejszy wskaźnik efektywności outplacementu przedstawiciele HR uważają pozyskanie przez uczestnika wiedzy oraz umiejętności poruszania się po rynku pracy - tak uważa aż 64 proc. respondentów. Niewielu mniej, bo 62 proc. ankietowanych, wskazało znalezienie zatrudnienia. Na dalszych pozycjach znalazły się m.in. liczba spotkań rekrutacyjnych u potencjalnych pracodawców, na które jest zaproszony uczestnik programu (50 proc. wskazań), nabycie umiejętności budowania kontaktów wspierających znalezienie pracy (36 proc. wskazań) czy przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej (30 proc. wskazań).

Największe znaczenie przy wyborze dostawcy usługi outplacementu ma doświadczenie jej konsultantów, a nie cena lub renoma firmy - tak uznało 30 proc. przedstawicieli HR. Drugim w kolejności ważności kryterium, na które wskazało 23 proc. respondentów było dopasowanie elementów programu do potrzeb uczestników i jego zakres. Tylko 13 proc. respondentów wskazało cenę jako jedno z najważniejszych kryteriów wyboru firmy realizującej outplacement, a zaledwie 8 proc. renomę tejże firmy.

Czytaj: Społeczne i psychologiczne aspekty restrukturyzacji

Pozyskane na podstawie ankiety wnioski mogą wskazywać na zmianę odnoszącą się do postrzegania programu outplacementu jako wartości samej w sobie, pozwalającej w sposób bardziej świadomy spojrzeć na swoją ścieżkę zawodową.  Istotną konkluzją jest też to, że pracodawcy mając możliwość stworzenia programu, który odpowiadałby potrzebom zwalnianych pracowników, wskazują na te elementy, które są także ważne z punktu widzenia uczestników programów outplacement. Warte podkreślenia jest również to, że ważność nadawana poszczególnym elementom programów przez pracodawców jest adekwatna do wymogów współczesnego rynku pracy.

Źródło: BIGRAM