1. Nieruchomość wpisana do rejestru zabytków
Żeby ustalić, czy wnioskowane do usunięcia drzewa i krzewy rosną na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i w związku z tym podlegają dyspozycji art. 83 ust. 1 lub 2 u.o.p., należy sięgnąć do art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) - dalej u.o.z.o.z. Przepis ten, jako zabytek nieruchomy rozumie nieruchomość, jej część lub zespół nieruchomości, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Przez historyczny układ urbanistyczny natomiast art. 3 pkt 12 u.o.z.o.z. rozumie przestrzenne założenie miejskie lub wiejskie, zawierające zespoły budowlane, pojedyncze budynki i formy zaprojektowanej zieleni, rozmieszczone w układzie historycznych podziałów własnościowych i funkcjonalnych, w tym ulic lub sieci dróg. Natomiast samo pojęcie „terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków”, które zawarte jest w art. 83 ust. 2 u.o.p. nie jest zdefiniowane w u.o.z.o.z.. Przyjmowano zatem zasadę, że wpis założenia urbanistycznego nie oznacza, że wszystkie znajdujące się w jego obrębie nieruchomości są wpisane do rejestru. Taki pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok NSA z 21 września 1993 r., SA/Po 322/92, OSP 1995, nr 5, poz. 121). Uzasadniając to stanowisko NSA dokonał analizy wykładni pojęcia „nieruchomość”, określonego w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - dalej k.c., formułując pogląd, że „w sytuacji, gdy przepis ustawowy odwołuje się do nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, to dotyczy nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków indywidualną decyzją. Z art. 46 § 1 k.c. wynika, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Taki pogląd prezentowały sądy administracyjne w sprawie naliczania opłat za usunięcie drzew z terenów zabytkowych, gdzie stwierdzono, że nałożenie na posiadacza nieruchomości dodatkowych obowiązków i ciężarów wymaga, aby nieruchomość była wpisana do rejestru zabytków indywidualną decyzją, a nie tylko znajdowała się w obrębie wpisanego do rejestru zabytków historycznego układu urbanistycznego (np. wyrok Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z 18 grudnia 2002 r., I CKN 1268/2000, Biuletyn Sądu Najwyższego 2003, nr 4, s. 15). Dlatego wojewódzcy konserwatorzy zabytków wydawali zezwolenia na wycinkę drzew i krzewów tylko wtedy, gdy dana nieruchomość była wpisana indywidualnie do rejestru zabytków. Wyjątkowo wydawali zezwolenia, gdy w decyzji indywidualnej o wpisie do rejestru zabytków układu urbanistycznego zieleń była ujęta jako przedmiot ochrony prawnej, stanowiący część historycznego układu miejskiego (takie stanowisko prezentowało Ministerstwo Środowiska jeszcze w 2005 r.). Była to niewątpliwie przyczyna późniejszych sporów kompetencyjnych pomiędzy wojewódzkimi konserwatorami zabytków a organami ochrony przyrody wydającymi zezwolenia w trybie art. 83 ust. 1 i 2 u.o.p. Wcześniejsze poglądy NSA i Ministerstwa Środowiska zostały ostatecznie zakwestionowane, jednakże o utrwalonej praktyce orzeczniczej w tej kwestii można mówić dopiero obecnie.








