Regionalna izba obrachunkowa o uchwałach, które muszą podjąć gminy na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie przypomina o zbliżającym się terminie przedkładania projektów uchwał budżetowych na rok 2013. Podaje też dane pomocne dla przygotowania budżetów na 2013 r. Poniżej zamieszczamy informacje o uchwałach badanych przez RIO na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Nadzorem regionalnej izby obrachunkowej objęte są następujące uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego stanowionych na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) w sprawie:

1) wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalania stawki takiej opłaty (art. 6 ust. 2, art. 6k ust. 1 pkt 1, art. 6j ustawy) oraz w sprawie ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności (art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy),

2) terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6l ustawy),

3) określania wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (art. 6n ustawy).

Zgodnie z art. 10 i art. 23 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897) rady gmin są obowiązane podjąć uchwały z art. 6k ust. 1 pkt 1, art. 6l, art. 6n ustawy w terminie do 31 grudnia 2012 r. Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwał w tym terminie, wojewoda wezwie ją do podjęcia uchwał, wyznaczając termin na ich podjęcie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda wyda w tej sprawie zarządzenie zastępcze.

Zgodnie z ustawą powyższe uchwały muszą wejść w życie w terminie do 30 czerwca 2013 r.

Gmina przed podjęciem uchwały określającej wysokość stawki opłaty powinna podjąć prace nad ustaleniem kosztów funkcjonowania systemu, które obejmują stosownie do art. 6r ust. 2 ustawy planowane koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz obsługi administracyjnej tego systemu.

Zaplanowane w projekcie budżetu dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinny być przeznaczone na pokrycie wyżej wymienionych wydatków.

Regionalna izba obrachunkowa zwraca też uwagę, że ustawa nie zawiera delegacji do wprowadzania inkasa dla pobierania tych opłat.

Opracowanie: Łukasz Matłacz

Źródło: www.bip.warszawa.rio.gov.pl, stan z dnia 31 października 2012 r.

Data publikacji: 31 października 2012 r.