Pytanie
Inwestor dokonał zgłoszenia budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Organ administracji architektoniczno – budowlanej przyjął przedmiotowe zgłoszenie. Inwestor na tej podstawie wykonał przedmiotową przydomową oczyszczalnię ścieków. W chwili obecnej gmina, na której zlokalizowana jest nieruchomość inwestora wniosła o przedłożenie inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej ww. oczyszczalni ścieków. Burmistrz twierdzi, że na podstawie art. 2 pkt 11 u.p.g.k. przydomowa oczyszczalnia ścieków spełnia definicję uzbrojenia terenu, gdyż składa się z podziemnego zbiornika, rur kanalizacyjnych doprowadzających ścieki do osadnika oraz z osadnika do studzienki i ze studzienki do drenażu rozsączającego. W związku z tym przydomowa oczyszczalnia ścieków podlega inwentaryzacji i ewidencji (art. 27 ust. 1 u.p.g.k.), a jej usytuowanie objęte zostało obowiązkiem uzgodnienia z właściwym starostą (art. 27 ust. 2 pkt 1 u.p.g.k.). Burmistrz twierdzi, że na powyższe wskazuje wyrok NSA II OSK 10/10 oraz wyrok WSA II SA/Op 265/08. Inwestor twierdzi jednak, że oczywiście przydomowe oczyszczalnie ścieków mogą być uznane za sieci uzbrojenia w rozumieniu definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 11 u.p.g.k. Takie zamierzenie inwestycyjne nie powinno jednak podlegać regulacji zawartej w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 2 kwietnia 2001 r. w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej, a tym samym nie ma obowiązku wykonania inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej po jej zrealizowaniu.
Kto ma rację: inwestor, czy gmina?
Czy inwestor jest zobowiązany wykonać inwentaryzację geodezyjną powykonawczą po zrealizowaniu przedmiotowej przydomowej oczyszczalni ścieków?