Z takim pytaniem zwrócili się do Ministerstwa Środowiska posłowie Zofia Czernow, Joanna Frydrych, Agnieszka Kołacz-Leszczyńska.
W odpowiedzi wiceminister Sławomir Mazurek wyjaśnił:
Obecnie w resorcie środowiska trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Projektowane obecnie zmiany w przepisach ustawy o odpadach przewidują m.in. prowadzenie ewidencji odpadów jedynie za pośrednictwem elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). W związku z czym kierowca wykonujący transport odpadów będzie zobowiązany do posiadania przy sobie potwierdzenia utworzenia karty przekazania odpadów wygenerowanego w BDO. Planowane przy tym w projekcie jest również zrezygnowanie ze zbiorczej karty przekazania odpadów. Zmiany te umożliwią bieżącą – on line (a nie tylko okresową) - weryfikację danych dotyczących transportu z danymi zawartymi w karcie przekazania odpadów utworzonej w ww. bazie. Instrument ten będzie mógł być wykorzystany zarówno w trakcie kontroli konkretnego transportu odpadów jak i zdalnie przez właściwe organy.
Natomiast w przypadku gospodarowania odpadami komunalnymi przewidywane są zmiany mające na celu uszczelnienie systemu odbioru i obrotu nimi. Projekt zmieniający obecnie obowiązującą ustawę o odpadach przewiduje wprowadzenie systemu pozwalającego na każdorazowe potwierdzenie przejęcia tych odpadów przez uprawnione podmioty i rozliczenia mas odpadów odebranych z terenów poszczególnych gmin w systemie dziennym, przez tzw. kartę przekazania odpadów komunalnych. Taka forma sporządzania dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów, która zostanie również zintegrowana z BDO, umożliwi również bieżący dostęp organom inspekcji ochrony środowiska do dokumentacji prowadzonej przez podmioty odbierające odpady komunalne.
Jednocześnie resort środowiska rozważa zaproponowanie kolejnych zmian legislacyjnych mających na celu uszczelnienie obowiązujących przepisów oraz ułatwienie nadzoru i kontroli w zakresie prowadzenia działalności dotyczącej gospodarki odpadami. W ustawie o odpadach rozważane jest m.in. wprowadzenie mechanizmu gwarancji finansowej dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie gospodarowania odpadami, aby przeciwdziałać porzucaniu odpadów przez ich posiadaczy. Rozwiązanie to ma na celu zabezpieczenie środków finansowych w odpowiedniej wysokości na wypadek konieczności pokrycia kosztów wykonania zastępczego w postępowaniu egzekucyjnym, poniesionych w celu usunięcia i zagospodarowania porzuconych odpadów. Potrzeba tego typu rozwiązań podyktowana jest tym, że w wielu przypadkach z wnioskiem o wydanie zezwolenia na gospodarowanie odpadami występują osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których sytuacja finansowa lub majątkowa nie jest wystarczająca dla zabezpieczenia przed negatywnymi skutkami prowadzonej działalności, tj. w przypadku upadłości takich podmiotów lub celowego prowadzenia działalności z naruszeniem przepisów ochrony środowiska. Dodatkowo rozważane jest wprowadzenie zmiany mającej na celu umożliwienie prowadzenia przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontroli bez wcześniejszego zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Zmiana ta jest niezbędna, ponieważ konieczność wcześniejszego zawiadamiania o nadchodzącej kontroli często uniemożliwia wykazanie nieprawidłowości i utrudnia działania Inspekcji Ochrony Środowiska. Wprowadzenie opisanych powyżej rozwiązań do ustawy o odpadach mogłoby się przyczynić do ograniczenia występowania w przyszłości podobnych przypadków porzucania odpadów.
Opracowanie: Ewa Saj, na podstawie odpowiedzi na interpelację poselską nr 13965
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z 26.07.2017 r.